اقتصادی

اتحادیه آزاد کارگران: حداقل دستمزد باید ۹ میلیون تومان افزایش یابد

در حالی که حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برآورد شده است، اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده، که حداقل دستمزد کارگران باید به بالای ۹ میلیون تومان افزایش یابد.

تشکل‌های مستقل کارگری با عملکرد شورای عالی کار در تعیین حداقل دستمزد مخالفند و می‌گویند این شورا به‌هیچ عنوان شرایط دشوار زندگی کارگران را بر اساس نرخ‌های واقعی در نظر نمی‌گیرد.

این اتحادیه همنوا با دیگر تشکل‌های کارگری مستقل در بیانیه‌ای حداقل دستمزد کنونی کارگران را کفاف زندگی آن‌ها ندانست و خواهان افزایش آن به بالای ۹ میلیون تومان شد.

این اتحادیه در بیانیه خود آورده است: «با توجه به میزان تورم، افزایش چندین برابری نرخ کالاهای اساسی و گران شدن هزینه‌های زندگی در چند سال گذشته، نرخ سبد هزینه خانوار به ۹ میلیون تومان در ماه رسیده است از این رو ما کارگران خواهان افزایش میزان حداقل مزد به بالای ۹ میلیون تومان هستیم و اعلام می‌داریم که سطح دستمزد را خود کارگران باید تعیین نمایند نه نهادهایی فرمایشی که در منظر کارگران و اکثریت جامعه کوچکترین مشروعیتی ندارند.»

شورای عالی کار، متشکل از وزیر کار، نماینده شورای عالی صنایع، سه نفر نمایندگان کارفرمایان، و سه نفر از نمایندگان کارگران، اسفند هر سال حداقل دستمزد کارگران را تعیین می‌کند و کمتر از یک ماه دیگر قرار است حداقل دستمزد سال آینده از سوی این شورا تعیین شود.

سال گذشته هزینه‌های ماهانه یک خانوار چهار نفره در ماه حدود ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام شده بود و حداقل دستمزد برای سال ۱۳۹۸ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد. در حال حاضر حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برآورد شده است.

در کنار دستمزهای پایین کارگران در ایران، از جمله دیگر مشکلات آنها، تعویق در پرداخت دستمزدها، بازداشت فعالان کارگری، ایمنی پایین محیط کار و قراردادهای موقتی است که علیرغم تلاش فعالان مدنی تا کنون حکومت ایران برای رفع این مشکلات، اقدامی صورت نداده است.

دکمه بازگشت به بالا