تازه‌های سیاسی

انور قرقاش: امارات در انتظار تعامل سازنده با تهران است؛ اما برجام کافی نیست

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی، می گوید، کشورش چشم‌انتظار تعامل سازنده با تهران است؛ اما توافق اتمی وین به تنهایی کافی نیست.

آقای قرقاش در عین حال افزوده جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی بر پایه توافق به‌دست آمده در وین، به‌عنوان تنها توافق محدودکننده، کافی نیست.

او همچنین گفت: ما چشم‌انتظار روزی هستیم که بتوانیم تعامل سازنده‌ای با ایران داشته باشیم؛ ایرانی که بیشتر نرمال باشد.

بنا بر سخنانی که در شبکه العربیه منتشر شده، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی گفته است: «برجام موفق نبود چرا که تنها تلاش کرد جلوی ایران را برای رسیدن به سلاح اتمی بگیرد. این موضوع هرگز کافی نیست. ایران باید در عین حال قبول کند از رفتارهای مخرب دیگرش دست بردارد».

اتهام‌ها در مورد «رفتارهای مخرب» جمهوری اسلامی از سوی برخی دیگر کشورها، به‌ویژه ایالات متحده، نیز مطرح شده‌است. دولت دونالد ترامپ در پی خروج از توافق اتمی در دوره باراک اوباما، خواستار دستیابی به توافق جامع‌تر با ایران شده که از جمله جلوی «رفتارهای مخرب» جمهوری اسلامی در منطقه و یا توسعه برنامه موشکی تهران را بگیرد.

در سویی دیگر، جمهوری اسلامی ضمن رد اتهام‌ها در مورد دخالت در اوضاع منطقه می‌گوید قصد ندارد از برنامه موشکی‌اش که آن را «دفاعی» توصیف می‌کند؛ عقب‌نشینی کند و خروج از برجام توسط آمریکا را نیز نقض تعهدات بین‌المللی آن کشور نامیده است.

 

دکمه بازگشت به بالا