تازه‌های سیاسی

اوکراین: کسی که فرمان شلیک به هواپیما را داده باید دادگاهی شود

وزیر خارجه اوکراین، خواهان ارسال جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی در ایران به آن کشور و مشخص شدن زنجیره افراد دخیل در شلیک موشک به این هواپیما گردید.

آن‌طور که خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه، ۲۲ بهمن گزارش کرده، آقای وادیم پریستایکو، این موضوع را در یک نشست خبری در رم بیان کرده است.

وی همچنین گفته برای پیشرفت تحقیقات در زمینه چگونگی سرنگونی هواپیمای مسافربری تهران-کی‌یف، که ماه گذشته با دو موشک سپاه سرنگون شد، دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه لازم است.

وزیر خارجه اوکراین اضافه کرده است: «موضوع این نیست که یک سرباز دست‌به‌اسلحه بوده و واکنش اضافه‌ای نشان داده، ما می‌خواهیم سلسله‌مراتب فرمان شلیک مشخص شود و بدانیم دستور را چه کسی داده که بشود او را دادگاهی کرد.»

آقای پریستایکو همکاری تهران بعد از سرنگونی هواپیما را از همان لحظات اولیه، «بسیار مشکل» دانسته، اما بر ادامه تلاش اوکراین در این زمینه تاکید ورزیده است.

به‌دنبال سرنگونی پرواز ۷۵۲ هواپیمای مسافربری متعلق به اوکراین، همه سرنشینان آن کشته شدند، مقام‌های جمهوری اسلامی در ابتدا تلاش می‌کردند نقص فنی را عامل سقوط هواپیما معرفی کنند، اما پس از انتشار ویدیویی از شلیک یک موشک به این هواپیما و پافشاری جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران به نقش این نیرو در سرنگونی این هواپیما اذعان کرد.

پنهان‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه، اعتراضات داخلی و خیابانی نیز به همراه داشت و در جریان تجمعات، بیشترین شعارها علیه سپاه پاسداران مطرح شد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر تلویزیون اوکراین یک فایل صوتی مربوط به یکی از پروازهای نزدیک به هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده در نزدیکی تهران را منتشر کرد که به گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، محتوای این فایل نشان می‌دهد «مقام‌های ایران از ابتدا از شلیک موشک خبر داشتند.»

دکمه بازگشت به بالا