سیاسیمقاله

حزب الله، رو به افول

#آرش_صالحی

✍️گروه “حزب‌الله لبنان” تشکیلاتی “فرقه ای،نظامی،سیاسی” محصول تفکر ایدئولوژی سیاسی شیعی در جنوب لبنان است، که در اوایل سال‌های ۱۹۸۰ و با الهام از ایدئولوژی شیعی “روح‌الله خمینی” در جنوب لبنان ظهور کرد. حزب‌الله لبنان از ابتدا ۳هدف اصلی را به عنوان آرمان خود اعلام نمود که عبارتند از: نابودی محبوبیت غرب در لبنان، مجازات حزب کتائب لبنان(مسیحیان لبنان) و برپایی حکومت شیعی در لبنان.

 

✍️هسته اولیه حزب‌الله از حامیان شیعه سیاسی، یعنی گروه الدعوه به سرکردگی “محمدحسین فضل‌الله” ، گروه جنبش فتح به سرکردگی “ابوجهاد”(خلیل الوزیر) و گروه جنبش امل، که همگی متاثر از انقلاب ۵۷ در ایران و تفکر شیعه سیاسی “روح‌الله خمینی” بودند، شکل گرفت.

 

✍️در انتخابات پارلمانی ژوئن ۲۰۰۹ کاندیدهای حزب‌الله به پارلمان راه یافتند اما از آنجا که متحدان آن‌ها در “ائتلاف ۸ مارس” موفق به کسب آرای مردم نشدند، “گروه ۱۴ مارس”(تحت حمایت غرب) با کسب ۷۱ کرسی پیروز انتخابات شد. اما به رغم شکست “جریان ۸ مارس” در این انتخابات، حزب‌الله و متحدین آن‌ در پی سقوط دولت “سعد حریری” در ژانویه ۲۰۱۱ به دلیل استعفای یازده وزیر متعلق به “گروه ۸ مارس”، توانستند دولت را در اختیار بگیرند و تاکنون نیز که روزهای پایانی عمر قانونی آن نزدیک است، موقعیت سیاسی خود را حفظ نمایند.

 

✍️برآوردها نشان می‌دهد که حداکثر قابلیت حزب‌الله لبنان برای بسیج نیرو در حدود ۵۰ هزار جنگجو است. “حسن نصرالله” به طور علنی اعلام کرده‌است که بودجه، هزینه، مخارج، خورد و خوراک، سلاح و موشک‌های حزب‌الله از ثروت و سامان مردم ایران برایش ارسال می شود.

 

✍️روزنامه واشینگتن پست در مقاله‌ای به نقل از “رابرت فورد” سفیر پیشین آمریکا در سوریه، حزب‌الله لبنان را در حکم یک “ناو هواپیمابر” برای “جمهوری اسلامی” در شرق مدیترانه می‌داند!

 

✍️در پی سرکوب شدید و جنایتکارانه انقلاب مردمی سوریه توسط “بشار اسد”، حزب‌الله لبنان به دستور “علی خامنه ای” برای کمک به حکومت “بشار اسد”، شمار زیادی جنگجو به سوریه فرستاد که تعداد آن‌ها در یکی از مقاطع زمانی به ۸ هزار نفر هم رسید. تلفات حزب‌الله لبنان در حمایت از جنایات اسد در سوریه حدود دو هزار کشته و چهار هزار مجروح برآورد می‌شود.

 

✍️علاوه بر دخالت های مستقیم نظامی حزب الله در لبنان، سوریه، عراق و یمن، بسیاری کشورها نیز از عملیات تروریستی “حزب الله لبنان” در امان نمانده اند، در روز یکشنبه ۲۳ فروردین۱۳۸۸، پس از بازداشت گروه ۴۹ نفره‌ ای در مصر که تحت فرمان “حسن نصرالله”، به صورت مسلحانه علیه امنیت ملی مصر فعالیت می‌کردند، دادستانی مصر  حزب‌الله لبنان را به جاسوسی، قاچاق اسلحه و تلاش برای بی‌ثبات کردن مصر متهم نمود.

 

✍️به پشتوانه سرمایه نفتی مردم ایران، عملیات تروریستی “حزب الله” در نقاط مختلف جهان روز به روز گسترش می یافت، تا اینکه تحریم های وسیع و شدید علیه رژیم آخوندیِ ایران و حزب الله لبنان وضع و برقرار شد. حزب‌الله در سال ۲۰۱۹ اندک زمانی پس از اِعمال فشارهای شدید مالی و تحریمها علیه این گروه و حامی مالیش جمهوری اسلامی، که منجر به کاهش حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی به این گروه شد، صندوقهای دریافت کمک مالی و صدقه را در خیابانها و محله‌های شیعه نشین نصب کرد. روی این صندوقها نوشته شده است: “به حمایت همگانی نیاز داریم” ، نصرالله در یک سخنرانی از هوادارانش خواست تا به این گروه پول بدهند تا بتواند فشار تحریمها را کم کند.

 

✍️در این خصوص “مایک پومپئو” وزیر خارجه ایالات متحده در نشست “آیپک” گفت: تحریمها علیه رژیم ایران گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را به درد و رنج انداخته. این که حسن نصرالله کاسه گدایی به دست گرفته، خبر خوبی است.

 

✍️وزارت خزانه داری ایالات متحده می گوید: حزب الله عامل تهدیدی برای لبنان و دموکراسی در این کشور به شمار می آید و فعالیت های تروریستی در سراسر جهان انجام می داد. اما اکنون تحریم ها منجر به کاهش توانایی حزب الله در تأمین بودجه لازم برای گذران امور خود شده است.

 

✍️اکثر کشورهای قدرتمند و مطرح غربی و اسلامی حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند، اما رابطه حزب‌الله با روسیه در سطح بالایی قرار دارد، چین نیز با حزب‌الله رابطه خوبی دارد.

 

✍️حزب‌الله لبنان در ابتدا برای فرار از احتمال تحریم شدن، با انتشار مرام‌نامه جدیدی در سال ۲۰۰۹، صراحتاً بر اجرای یک سیستم بر پایه رأی مستقیم مردم و نه از طریق اجبار و تحمیل، تن داده بود. اما بعدها مشخص شد که حزب الله، با فریبی بزرگ، به این بهانه کل حکومت لبنان را به گروگان گرفته است و با فساد اداری، موجب فقر مردم لبنان شده است.

 

✍️تظاهرکنندگان طی شعارهایی خواستار خروج حزب الله و نیروهایش از دولت لبنان شدند، که به گفته آنها اقتصاد لبنان را به ورطه نابودی و نقطه فروپاشی کشانده‌اند.

 

✍️معترضین در گفتگو با خبرنگاران تاکید می‌کنند که تا سرنگون شدن کامل رژیم کنونی خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد.

 

✍️سمیر جعجع ” از رهبران ائتلاف ۱۴ مارس” می گوید: حزب‌الله در نابسامانی‌های به وجود آمده مسئول است، او می افزاید: حزب الله خیلی نگران است، بخشی از هوادارانش علیه این حزب قیام کرده‌اند.

 

✍️”جوتیار عادل” سخنگوی دولت اقلیم کردستان، روز دوشنبه ۲۳دی در پاسخ به اظهارات “حسن نصرالله” مبنی بر اینکه “مسعود بارزانی” ترسو است، گفت: جای بسی شگفتی‌ است که با صدایی لرزان به اقلیم کردستان و رهبر یک ملت ناسزا می‌گویی، تو که سال‌هاست روشنایی روز را ندیده‌ای، در حفره های زیرزمینی پنهان شده ای و از ترس دشمنانت حتی نمی‌توانی هوای آزاد را استشمام کنی، حال به ملتی قهرمان و دلیر توهین می‌کنی؟

 

 

 

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا