تازه‌های سیاسی

تایید نقش قاسم سلیمانی در سرکوب اعتراضات کوی دانشگاه و سال هشتاد و هشت

فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران،‌ اذغان کرده که در جریان سرکوب اعتراضات طی سال‌های ۷۸ و ۸۸، قاسم سلیمانی،‌ فرمانده کشته‌شده نیروی قدس،‌ برای کنترل در «کف خیابان» حضور داشته است.

محمد علی جعفری روز یکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «در ماجرای فتنه ۷۸ و ۸۸ حاج قاسم در صحنه مقابله با ضدانقلاب در کف خیابان بود و اقدامات موثری را برای کنترل آشوب‌ها انجام می‌داد. »

اشاره آقای جعفری به اعتراض‌های دانشجویی در کوی دانشگاه تهران طی تیرماه سال ۷۸ و همچنین اعتراض‌های سراسری به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۳۸۸ است.

پیش از این نیز گزارش‌ها و اظهاراتی درباره حضور سلیمانی در جریان سرکوب اعتراض‌های عمومی چند دهه اخیر منتشر شده بود.

در جریان حوادث کوی دانشگاه در تهران، ۲۴ فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران از جمعه سلیمانی در نامه‌ای به محمد خاتمی، رییس جمهوری وقت، او را تهدید کردند که اگر در سرکوب اعتراض‌ها قوی‌تر عمل نکند، خود دست به کار می‌شوند.

در سال ۱۳۸۸ نیز در حالی که سلیمانی همچنان فرمانده شاخه سپاه قدس بود، عزیز جعفری طی یک سخنرانی رسمی تایید کرد که مجموعه سپاه با هدف حفظ «دغدغه نیروهای انقلاب» در انتخابات نقش‌آفرینی کرده بود.

سلیمانی طی یک سخنرانی عمومی اعتراض‌های ۸۸ را «فتنه» خوانده و از «به خاک مالیده شدن بینی دشمن» در آن‌ سخن گفت.

گفتنی است در جریان اعتراضات کوی دانشگاه تهران و هشتاد و هشت، تعدادی از معترضان از جمله ندا آقا سلطان و عزت ابراهیم‌نژاد کشته شدند.

 

دکمه بازگشت به بالا