تازه‌های سیاسی

ابراز مخالفت ده‌ها عضو مجلس نمایندگان آمریکا با «معامله قرن»

ده‌ها عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، طرح او برای صلح خاورمیانه، موسوم به معامله قرن را «غیرعادلانه» دانسته و با آن ابراز «مخالفت شدید» کردند.

آلن لوونتال و اندی لوین دو نماینده دموکرات یهودی از کالیفرنیا و میشیگان مبتکر این نامه بودند که هفت نماینده دموکرات یهودی دیگر همراه با ۹۸ تن از سایر اعضای کنگره آن را روز پنج‌شنبه ۱۷ بهمن برای ترامپ ارسال کردند.

دونالد ترامپ هشتم بهمن طی آیینی در کاخ سفید کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، طرح معامله قرن را پس از سه سال تلاش گروهی به ریاست جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید، رونمایی کرد.

۱۰۷ عضو دمکرات کنگره در نامه خود ابراز «نگرانی» کرده‌اند که این طرح راهکار دو کشوری را غیرممکن می‌کند؛ کوششی از روی حسن نیت برای صلح نیست و هم به اسرائیلی‌ها و هم به فلسطینیان لطمه می‌زند و نزاع آنها را سخت‌تر می‌کند.

این شمار از اعضای کنگره نوشته‌اند که ما عمیقا نگران هستیم که این طرح بدون شراکت فلسطینیان تهیه شده و هیچ رهبر فلسطینی نمی‌تواند آن را عادلانه بداند و بپذیرد.

آنها از رژیم صهیونیستی نیز خواسته‌اند که این طرح را به منزله مجوزی برای «نقض قوانین بین‌المللی» تلقی نکند و از الحاق کرانه باختری و یا بخش‌هایی از آن خودداری نماید.

امضاکنندگان این نامه، حدود یک‌چهارم از ۴۳۵ عضو کنگره هستند، در حالی که دموکرات‌ها اکثریت را در کنگره در دست دارند.

عدم حمایت سایر اعضای کنگره از نامه آنها، ممکن است نشان از وجود اختلاف در میان دمکرات‌ها در مورد معامله قرن باشد، در حالی که حمایت از اسرائیل در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، معمولا امری فراجناحی است.

دکمه بازگشت به بالا