ایران

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان: «دولت هنوز بودجه معلولان را پرداخت نکرده است»

علی همت محمودنژاد، رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران اعلام کرد: در شرایطی که گرانی و نایاب‌شدن وسایل توانبخشی به مضاعف‌شدن مشکلات معلولان منجر شده، اما سازمان برنامه و بودجه هنوز ۵۰ درصد بودجه قانون حمایت از معلولان را پرداخت نکرده است.

به گفته رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران، در شرایطی که سالانه به جمعیت معلولان ایران اضافه می‌شود، گرانی و کمبود وسایل توانبخشی که قیمت آن‌ها ۳ تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده، زندگی عادی افراد دچار معلولیت را با مشکل مواجه کرده است.

علی همت محمودنژاد، همچنین تصریح کرد: عدم تخصیص بودجه کامل برای اجرای قانون حمایت از معلولان، زندگی افراد دارای معلولیت را با چالش مواجه کرده است.

«قانون جامع حمایت از معلولان» اردیبهشت سال گذشته برای اجرا ابلاغ شد اما به دلیل عدم اختصاص بودجه لازم اجرای آن معلق مانده است.

برخی از گزارش‌ها پیشتر از عدم تحقق ۸۰ درصد بودجه معلولان خبر داده بودند. برای اعتبار پیش‌بینی‌شده برای معلولان در لایحه بودجه سال ۹۹ نیز رشدی ۹ درصدی در نظر گرفته شده است که با توجه به عدم تحقق کامل بودجه‌های سال ۹۷و ۹۸ و نرخ تورم بالای ۴۰ درصد، می‌تواند در عمل باز هم به کاهش بیشتر اعتبارات معلولان بیانجامد.

گرانی و نایاب شدن وسایل توانبخشی

دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران، معلول هستند که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند؛ اما سایر معلولان از این کمک ناچیز نیز بی‌بهره‌اند.

دکمه بازگشت به بالا