تازه‌های سیاسی

دیدار خامنه‌ای با کارکنان نیروی هوایی و تداوم بی‌تفاوتی در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی

علی خامنه‌ای، رهبر نظام تهران در دیدار با فرماندهان و جمعی از کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، علی‌رغم گذشت یک‌ ماه از شلیک پدافند هوایی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی، همچنان در مورد این مسأله اظهار نظر جدی نکرد.

هواپیمای مسافربری نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. خامنه‌ای در سخنرانی‌های خود پس از این رویداد به شکل جدی به این مسأله نپرداخته است.

سکوت علی خامنه‌ای و عدم ابراز همدردی عمیق او با خانواده‌های جان‌باختگان، واکنش‌هایی جدی را در میان افکار عمومی به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

از سوی دیگر احتمال عمدی بودن شلیک به این هواپیما و مطلع بودن خامنه‌ای از این مسأله نیز از سوی ناظران و تحلیلگران مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، خامنه‌ای روز شنبه ۱۹ بهمن که روز نیروی هوایی نامگذاری شده، در مورد وضعیت نیروی هوایی ایران مدعی شد: «نیروی هوایی به‌رغم تحریم‌های آمریکا اکنون علاوه بر تعمیر و بازسازی جنگنده‌ها و هواپیماها، طراحی و ساخت جنگنده را نیز انجام می‌دهد.»

این ادعای علی خامنه‌ای در حالی‌ست که نیروی هوایی ایران هم اکنون از لحاظ تجهیزات پدافندی و آفندی، یکی از فرسوده‌ترین تجهیزات را در میان ارتش‌های جهان داراست.

خامنه‌ای در ادامه گفته‌های خود برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن را که هر ساله از سوی طرفداران رژیم ایران برگزار می‌شود، «دشمن‌شکن و مرعوب‌کننده» قلمداد کرد.

این اظهارات او خطاب به «دشمن» در حالی صورت می‌گیرد که در جریان شکل‌گیری اعتراضات سراسری آبان‌ ماه امسال، او با «دشمن» توصیف کردن شهروندان معترض در خیابان‌ها، دستور سرکوب خشونت‌آمیز معترضان را صادر کرد.

دکمه بازگشت به بالا