ایران

پیامدهای سیل در بلوچستان؛ تشدید فقر در استان

در حالی که مدیر هلال احمر استان سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر امداد رسانی به مناطق سیل‌زده این استان را پایان‌یافته توصیف کرده بود، اما محمد بلوچ‌زهی، بخشدار مرکزی نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات و خرابی‌های وسیع سیل اخیر در این منطقه گفته است که سیل موجب تشدید فقر در استان از جمله در بخش مرکزی نیکشهر شده است.

محمد بلوچ‌زهی، با اشاره به خسارت و خرابی راه‌های روستایی این منطقه در سیل اخیر گفته است: «با توجه به خسارت‌های ناشی از سیل، مردم این منطقه سال آینده فقیرتر می‌شوند.»

او با تأکید بر اینکه هنوز میزان خسارات وارده بر مناطق سیل‌زده برآورد نشده، تاکید کرد که زیرساخت‌های جاده‌های روستایی قبل از سیل نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده‌اند و جاری شدن سیل، وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

بر اساس برآورد نهاد‌های دولتی در ایران در سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی همراه با ۸ هزار دام سبک و سنگین به طور کامل از بین رفته است. بسیاری از زیرساخت‌های شهری، راه‌های روستایی، سیل‌بندها و تأسیسات حیاتی در این استان آسیب‌دیده است. همچنین ۷۰ درصد باغات موز در شهرستان‌های کنارک، چابهار و سرباز بر اثر سیل تخریب شده و ۱۳۷ روستا خسارت جدی دیده‌اند.

بخشدار مرکزی نیکشهر با اشاره به وضعیت اقتصادی شکننده مردم این منطقه و آسیب دیدن معیشت مردم پس از وقوع سیل گفته است: «یکی از دامداران که به ما مراجعه کرده بود می‌گفت ۱۹ راس دامی که داشته در سیل تلف شده‌اند و این ضرر مالی برای مردم بی‌بضاعت اینجا یعنی از دست دادن تمامی زندگی‌شان.»

محمد بلوچ زهی با اشاره به حجم آسیب‌ها و خسارات وارد شده پس از سیل گفته است: «شبکه آب‌رسانی روستاهای بخش مرکزی شهرستان دچار آسیب شدند و هنوز بعد از سیل بالای ۳۰ روستا فاقد شبکه آبرسانی هستند».

در جریان سیل بلوچستان، ضعف در امدادرسانی‌ توسط نهادهای حکومتی، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت و عمده‌ی امداد‌رسانی‌ها از طریق کمک‌های مردمی به انجام رسید.

دکمه بازگشت به بالا