سیاسیمقاله

آخرین وضعیت نویسندگان نامه استعفای رهبر

#سعید_همتی

✍️ ۱۴فعال مدنی و سیاسی داخل کشور، روز ۲۱ خرداد امسال با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند.

 

✍️هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، محمد نوری‌زاد، عباس واحدیان شاهرودی، زرتشت احمدی راغب، محمدرضا بیات، کمال جعفری یزدی، گوهر عشقی، حوریه فرج‌زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدوی‌فر، رضا مهرگان، این نامه را امضا کرده بودند.

 

✍️این فعالان در نامه خود تاریخ چهل سال گذشته ایران را دهشتناک توصیف کرده و نوشته‌اند که نه تنها عزمی برای پاسخگویی به مردم ایران وجود ندارد، بلکه نظام حاکم هم بر اصلاح ناپذیری و کجروی‌هایش اصرار می‌ورزد و هم بر استبداد فردی‌اش.

 

✍️به نوشته ۱۴ امضاکننده این نامه، رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس، تدارکاتچی ای بیش نیستند، نه از جمهوریت خبری است و نه از آزادی.

 

✍️از سوی دیگر، طیف وسیعی از شهروندان نیز اقدام به راه‌اندازی یک پویش در فضای مجازی تحت عنوان “من نفر پانزدهم هستم” در حمایت از بیانیه گروه چهارده نموده و با ارسال ویدیوهایی، خود را نفر پانزدهم بیانیه معرفی کردند.

 

✍️ ۱۴نویسنده نامه و امضا کنندگان بعدی آن، برخی در مشهد، برخی در تهران و برخی در سایر نقاط کشور به صورت توهن‌آمیز و خشونت‌باری دستگیر شدند. یک شاهد از دستگیری “گیتی پورفاضل” وکیل دادگستری و نویسنده ای که در مرام صلح‌جویانه‌ی خود زبانزد است، می گوید: جریان بازداشت او به اندازه ای با حرکات توهین آمیز و آزار و اذیت درآمیخته بوده است که قادر نیست میزان و درجات خشونت و اهانت باری لحظات بازداشتش را توصیف کند!

 

✍️در همین حال ۱۰ فعال مدنی که روز ۲۰ مرداد در اعتراض به حکم سنگین زندان برای “کمال جعفری یزدی” یکی از امضاءکنندگان این نامه، به صورت کاملا مسالمت آمیز درمقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تجمع کرده بودند بازداشت شدند.

 

✍️چندی بعد “محمدحسین آقاسی” وکیل دادگستری، در صفحه توئیتر خود خبر داد که هشت تن از کنشگران مدنی که تابستان امسال با نوشتن نامه‌ای خواستار استعفای “علی خامنه‌ای” از رهبری شده بودند توسط دادگاه انقلاب مشهد مجموعا به ۷۲ سال حبس تعزیری، ۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۶ سال تبعید محکوم شده‌اند. این وکیل دادگستری افزود: با سفر به مشهد قصد وکالت ۹ تن از بازداشتی‌های بیانیه را داشتم، اما به من اجازه کار داده نشد و متهمان تا آن روز بدون وکیل بودند.

 

✍️بر اساس این احکام که روز شنبه ۱۲ بهمن ماه ۹۸ توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست “قاضی منصوری” صادر و یکشنبه ۱۳ بهمن ماه به این شهروندان ابلاغ شده است، هاشم خواستار به ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج  از کشور، محمد نوری زاد به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، عبدالرسول مرتضوی به ۲۶ سال حبس، محمد حسین سپهری به ۶ سال حبس ، فاطمه سپهری به ۶ سال حبس و هاشم رجایی، محمد حسین پور و مرتضی قاسمی هر کدام به تحمل ۱ سال تعزیری محکوم شده‌اند. پرونده جواد لعل محمدی دیگر متهم این پرونده نیز کماکان مفتوح است.

 

✍️این احکام از بابت اتهامات “تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام” صادر شده و در خصوص اتهامات “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری” پرونده ای کماکان در دست بررسی است.

 

✍️به نوشته “هرانا” دادگاه در خصوص “عبدالرسول مرتضوی” به صورت غیابی اقدام به صدور رای کرده و سایر افراد نیز در جلساتی چند دقیقه‌ای توسط قاضی محاکمه شده بودند.

 

“✍️محسن سیاح” مدیرکل امنیتی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با “باشگاه حکومتیِ خبرنگاران جوان” در خصوص این هشت کنشگر مدنی چنین اعلام کرد: تعدادی مرتبط با خارج از کشور! که از نقاط مختلف ایران برای دامن زدن به اعتراضات، تحریک افکار عمومی علیه نظام و ایجاد ناامنی! به مشهد عزیمت کرده بودند پس از هماهنگی محفلی، در حین تجمع غیرقانونی در مقابل دادگستری دستگیر شدند.

 

✍️گزارش‌هایی نیز درباره وضعیت جسمی نامناسب برخی از بازداشت‌شدگان از جمله “محمد نوری زاد” منتشر شده است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا