تازه‌های سیاسی

نتایج یک نظرسنجی: کانادایی‌ها خواهان رویکرد سختگیرانه‌تر در برابر ایران‎ هستند

شرکت تحقیقاتی ایپسوس پس از انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند سپاه پاسداران و کشته شدن ۵۷ کانادایی این پرواز، از شهروندان کانادا درباره چگونگی رویکرد با ایران نظرسنجی کرده است. بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواهان رویکرد سخت‌گیرانه در برابر ایران شده‌اند.

این نظرسنجی، که روز ۵ فوریه منتشر شد، نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از کانادایی‌های مورد پرسش از افزایش تحریم‌ها علیه دولت ایران حمایت می‌کنند، در حالی که ۸۹ درصد گفته‌اند که می‌خواهند دولت جاستین ترودو ایران را تحت فشار قرار دهد تا ایران به خانواده‌های کانادایی متأثر از سقوط هواپیما خسارت پرداخت کند.

سباستین دالر، معاون اول مدیر ایپسوس گفته است: «آن‌چه ما از این نظرسنجی نتیجه می‌گیریم، این است که در حال حاضر کانادایی‌ها می‌خواهند ببینند که دولتشان از کانادایی‌ها حمایت می‌کند و از دولت ایران می‌خواهد تا به نوعی پاسخ دهد که چه اتفاقی افتاده تا این‌که فقط عزم راسخ نشان دهد.»

گفتنی‌ست: کانادا و ایران از سال ۲۰۱۲ روابط رسمی دیپلماتیک ندارند. در این سال کانادا سفارت خود در تهران را بست و دیپلمات‌های ایرانی را از کشورش اخراج کرد. در آن زمان دولت وقت محافظه‌کار استفن هارپر در بیانیه‌ای نوشت: «کانادا دولت ایران را به‌عنوان بزرگترین تهدید برای صلح جهانی و امنیت در جهان امروزین می‌شناسد… رژیم ایران در حال کمک‌رسانی هرچه بیشتر به رژیم اسد است و از گردن نهادن به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش سر باز می‌زند.»

سال گذشته نیز، کانادا به عنوان حامی اصلی قطعنامه سازمان ملل متحد که نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می‌کرد، اقدام نمود.

دکمه بازگشت به بالا