حقوق بشر

اعتصاب غذای چهار زندانی سیاسی در اعتراض به وضعیت زندان‌ها

برزان محمدی، مهدی مسکین‌نواز، رضا محمدحسینی و خالد پیرزاده، چهار تن از زندانیان سیاسی، از دوازدهم بهمن ماه در بند چهار اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

برزان محمدی یکی از این چهار زندانی سیاسی که اکنون در اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند یک سال پیش، در بهمن ماه سال ۱۳۹۷، نیز همراه با علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه برای مطالبات و خواسته‌های مشابه دست به اعتصاب غذا زده بود. علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی ۲۱ ساله، سه ماه بعد از آن اعتصاب غذا در زندان فشافویه آماج ده‌ها ضربه چاقو قرار گرفت و کشته شد. مقام‌های قوه قضاییه دو زندانی متهم به شرارت را عامل حمله به علیرضا شیرمحمدی و قتل او معرفی کردند اما شماری از زندانیان سیاسی آن را اقدام سازماندهی‌شده و در ادامه کشتار زندانیان سیاسی در زندان‌های رژیم ایران عنوان کردند.

یک سال بعد از آن اعتصاب غذا و درحالی که برزان محمدی، از زندان فشافویه به زندان اوین منتقل شده است، با ارسال یک فایل صوتی به بیرون از زندان اعلام کرد که  «به دلیل بی‌توجهی و بی‌عدالتی بخش کوچکی از مطالبات زندانیان سیاسی از ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ خورشیدی در اولین روز -از به گفته‌ی او- ‌ دهه زجر که سالگرد عزای هم‌میهنان گرامی‌ست، اعتصاب غذای خود را اعلام می‌کنیم».

این زندانی سیاسی در پیام صوتی خود، «دادگاه‌های تجدید نظر» را «دادگاه‌های تأیید نظر» نامیده و «محرومیت از دادرسی عادلانه»، «مخالفت قوه قضاییه با آزادی مشروط» و «عدم رعایت تفکیک زندانیان براساس جرایم» را از دلایل این اعتصاب عنوان کرده است.

برزان محمدی در بخشی دیگر از پیام صوتی خود تأکید کرده که «در چهل و یکمین سالگرد شورش ۱۳۵۷ و دهه زجر و همچنین در آستانه یکی دیگر از انتصابات نمایشی دوم اسفند، این انتصابات را تحریم می‌کنیم و هم‌میهانان، ما فریب دروغ‌های چهل و یک ساله را نخواهند خورد.»

دکمه بازگشت به بالا