تازه‌های سیاسی

اذعان مقام‌های دولتی ایران بر عجز در تامین بودجه ۸۰۰هزار میلیارد تومانی پروژه‌های نیمه‌تمام

بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور ایران، از وجود ۸۷ هزار پروژه نیمه‌تمام در ایران خبر داد و گفت که تکمیل این پروژه‌ها که به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، در عمل، «غیرممکن» است و تصمیم نظام، واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

پیشتر محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، نیز از وجود «۸۶ هزار طرح عمرانی ناتمام» در  ایران خبر داده و گفته بود که دولت به دلیل کمبود منابع نمی‌تواند حتی در سال آینده نیز بودجه‌ای به بخش عمده‌ای از این طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.

بهروز بنیادی، نماینده مجلس، تعداد پروژه‌های عمرانی ناتمام را بسیار بیشتر از آمار مقام‌های دولتی عنوان کرده و گفته است: «بر اساس آمار ۶۰۰ هزار  پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها با قیمت امروز نیاز به هزاران میلیارد بودجه وجود دارد.»

اظهارات مقام‌های دولتی در ایران، حاکی‌ست که به دلیل نبود بودجه، از تکمیل این پروژه‌ها به کلی صرف‌نظر کرده‌اند.

بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، با اعلام اینکه: «خواسته‌ی جدی نظام، واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام است»، از «نبود انگیزه برای متقاضی» خبر داد و تدکید کرد: «دستگاه‌های دولتی، نه توان تکمیل این طرح‌ها را دارند و نه میلی برای واگذاری آن‌ها». این مقام دولتی، همچنین مقاومت و مخالفت دستگاه‌های نظارتی» را از عوامل عدم واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به سرمایه‌گذاران برشمرد.

گفتنی‌ست: بخش عمده ۸۷ هزار پروژه ناتمام موجود در ایران، حاصل کلنگ‌زنی و سفرهای مقام‌های ارشد حکومتی به شهرها و استان‌های مختلف و نماد هزاران وعده‌ی عمل‌نشده به مردم در استان‌ها، شهرها و روستاهاست، پروژه‌هایی که به گفته خود مقام‌های دولتی و نیز نمایندگان مجلس بسیاری از آنان فاقد اولویت‌سنجی و پشتوانه کارشناسی بوده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا