سیاسیمقاله

رقابتی بی رقیب در جمهوری اسلامی به نام “انتخابات”

#آرش_صالحی

✍️از ۲۴۷ نماینده فعلی مجلس جمهوری اسلامی، که برای کاندیداتوری در انتخابات دوره یازدهم ثبت نام کرده بودند، حدود نود نماینده با اعلام نظر نهایی هیات نظارت و مهر تایید شورای نگهبان، رد صلاحیت شدند. چندین نماینده کنونی مجلس نیز پیش از این تهدید شده بودند، درصورتی که کاندیدا شوند رد صلاحیت خواهند شد، از ثبت نام در انتخابات پیش روی مجلس صرف نظر کرده بودند.

 

✍️مقایسه آمار نمایندگان ردصلاحیت شده مجلس نهم و دهم حکایت از افزایش حدود سه برابری ردصلاحیت شدگان دارد. رد صلاحیت های این دوره در تاریخ ادوار مجلس بی سابقه بوده است، درانتخابات مجلس هفتم که از آن به عنوان اوج رد صلاحیت ها نام برده می شد، حدود ۸۰ نماینده مجلس ششم رد صلاحیت شدند حال آنکه در انتخابات مجلس یازدهم، شاهد رد صلاحیت حدود۹۰ نماینده فعلی مجلس هستیم.

 

✍️طبق نظر شورای نگهبان عمده دلیل رد صلاحیت‌ها به واسطه تخلفات مالی و روابط نامشروع اخلاقی نمایندگان کنونی بوده است. حال کارشناسان امور سیاسی معتقدند، اگر طبق گزارش شورای نگهبان، نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس دهم، در دوران نمایندگی به بیت المال دست اندازی کرده اند، چه دلیلی بر ادامه حضورشان در مجلس وجود دارد و اینکه چرا باید ساختار مجلس به گونه ای باشد که این میزان خسارت به کشور بزند که بیش از یک سوم از نمایندگان مجلس این کشور، غرق در فساد باشند!؟

 

✍️پس از ردصلاحیت اغلب چهره‌های جریان اصلاحات، همزمان “محمدباقر قالیباف” از متخلفین شماره یک اقتصادی کشور و قاتل کوی دانشگاه، تاییدصلاحیت شد. شنیده‌های دیگر از تاییدصلاحیت گسترده چند هزار نفری که پیرو فراخوان “مجلس نو” این شهردار اسبق پایتخت اقدام به نام‌نویسی کرده بودند، حکایت دارد.

 

“✍️نصرالله پ‍ژمانفر” نماینده عضو گروه افراطی”جبهه پایداری” مشهد هم می گوید: از میان اعضای این تشکیلات اصولگرا، تنها یک نفر ردصلاحیت شده است!

 

“✍️عباسعلی کدخدایی” سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری، تلویحا جانبداری از یک جناح خاص را پذیرفت و گفت: اگر قرار باشد شورای نگهبان متهم شود ابتدا مجریان انتخابات(دولت) باید در این باره توضیح دهند!

 

رد صلاحیت گسترده نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس جمهوری اسلامی، واکنش هایی در پی داشت که به برخی از آنها می پردازیم.

 

✍️شورای اصلاح طلبان استان قم، در بیانیه ای رد صلاحیت‌های هیات نظارت را تنگ نظرانه و حذفی خواند و چنین نوشت: شورای نگهبان امروز خود را در قامت یک طرف رقابت انتخاباتی می نمایاند، چنان که انتخابات را در بسیاری از حوزه ها از جمله استان قم، به رقابتی درون گروهی بدل نموده است.

 

“✍️علی لاریجانی” رئیس فعلی رییس مجلس جمهوری اسلامی، تلویحا شورای نگهبان را دروغگو خواند و گفت: شورای نگهبان علت رد صلاحیت ها را سوء‌استفاده اقتصادی بیان کرد، این مطلب درست نیست.

 

“✍️محمدجواد امام” مدیر عامل بنیاد باران چنین گفت : فقط ۷ درصد اصلاح‌طلبان تایید شده‌اند. او تاکید کرد: رقابت بدون رقیب شکست جمهوریت نظام است.

 

“✍️علی مطهری” نیز گفت: بعد از ۴۱ سال از انقلاب اسلامی این رویه‌های باطل باید منسوخ شود. رد صلاحیتم به استناد عدم التزام به نظام بود. احتمالا مفهومشان از “نظام” رهبری نظام است. اگر در جایی من نظری غیر از نظر رهبری داشته‌ام این عین خواست خود رهبری است که چندبار، از جمله در دیدار با دانشجویان گفتند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد که حرفش را بزند.

 

“✍️شهاب‌الدین بی‌مقدار” عضو فراکسیون امید مجلس چنین گفت: ردصلاحیت گسترده به جمهوریت نظام ضربه زد، اگر برخی دوست ندارند مردم پای صندوق‌های رأی بیایند، رسماً اعلام کنند.

 

“✍️محمود صادقی” نماینده مجلس، که صلاحیتش برای شرکت در انتخابات دوره بعد رد شده، در نامه ای به “ابراهیم رئیسی” رئیس قوه قضائیه خواهان پیگیری قضایی واسطه گری برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شد، صادقی چندی قبل گفته بود که برخی از واسطه ها برای تایید صلاحیت در شورای نگهبان، تا چهار میلیارد تومان پول می گیرند.

 

“✍️هاشم‌زایی” نماینده تهران در مجلس گفت: اگر قرار است مجلسی در رأس امور نداشته باشیم، یک پارلمان مشورتی جدید با اعضای انقلابی تشکیل دهید. حتی برخی نمایندگان گفتند ما چون دیدیم درمجلس کاره‌ای نیستم، ثبت نام نکردیم.

 

✍️”محمدرضا مروارید” داوطلب رد صلاحیت شده نمایندگی در مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه ایلام اعتراضیه ای خطاب به هیئت نظارت در فضای مجازی منتشر نمود که در نوع خود جای تامل دارد: پدربزرگ اینجانب جانباز قیام مسجد گوهرشاد می باشد و پدرم و عمویم و برادرم و سایر افراد خانواده ام بعد از خرداد ۴۲ اهل مبارزه بوده اند و بارها زندان و تبعید رفته اند. خودم هم از دوران دبیرستان تا دانشگاه فعالیت انقلابی داشته ام و از سال ۵۷ در تشکیل نهادهای انقلابی فعال بوده ام. سال ۵۶ با چند نفر از دوستان گروه حجر را دراستان ایلام تشکیل دادیم در وقتی که اسلحه سازمانی گروهها کلت بود، ما کلاشینکف و تیربار داشتیم! اکنون به دلیل “عدم التزام به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه رد صلاحیت شده ام”، صلاح مملکت خویش را خسروان دانند، ما که رعیتی بیش نیستیم!

 

دکمه بازگشت به بالا