سیاسیمقاله

پرواز ۷۵۲ تهران-کیف واسناد جدید کشف شده

#آرش_صالحی

✍️سایت خبری اوکراینی TCH یک فایل صوتی، مربوط به مکالمه برج مراقبت فرودگاه خمینی با خلبان پرواز خطوط هوایی داخلی(آسمان) هم زمان با انهدام پروازِ “PS752” اوکراین را منتشر کرده است. با افشای این فایل صوتی، گامی دیگر  برای اثبات دروغ گویی و فریبکاری رژیم آخوندی برداشته شد.

 

✍️پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین، در ۱۸ دی ۱۳۹۸(۸ ژانویه ۲۰۲۰) ساعت ۶:۱۹ صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی، هدف دو موشک قرار گرفت که به فاصله ۲۴ ثانیه توسط “سامانه موشکی تور” پدافند هوایی سپاه تروریستی پاسداران شلیک شدند. در این حمله موشکی، تمامی ۱۷۶ نفر سرنشین هواپیما جان باختند.

 

✍️چند ساعت پس از این حمله موشکی، سخنگوی وزارت راه جمهوری اسلامی، خبراصابت موشک را با قاطعیت رد کرد و گفت اگر این طور بود هواپیما در آسمان منفجر می‌شد. سپس، وزیر راه هم تروریستی بودن، انفجار یا هدف قرار گرفته شدن این هواپیما را نادرست خواند و دلیل سقوط را نقص فنی هواپیما دانست! تا این که سرکرده نیروی هوافضای سپاه تروریستی پاسداران، بعد از چند روز انکار، اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران این هواپیما را هدف گرفته و سرنگون نموده است.

 

✍️اخیرا فایل صوتی مکالمه برج مراقبت فرودگاه خمینی و پرواز همزمان(شیراز-تهران) انتشار یافت، بلافاصله پس از انتشار این فایل صوتی “حسن رضایی‌فر” مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی، در مصاحبه ای مدعی شد که این فایل صوتی غیرواقعی است. پس از چند ساعت مجدد، در مصاحبه ای دیگر گفت: این فایل صوتی از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفت، این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم!

 

“✍️ولادیمیر زلینسکی” رئیس‌جمهور اوکراین در مورد فایل صوتی منتشر شده در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: به لطف سرویس‌های اطلاعاتی این کشور، اوکراین موفق به دستیابی به این فایل صوتی شده است که ثابت می‌کند، طرف ایرانی از همان ابتدا می‌دانسته است که هواپیما با موشک هدف قرار گرفته شده است!

✍️در فایل صوتی انتشار یافته، خلبان پرواز “شیراز – تهران” به برج مراقبت می گوید “یک سری نورهایی هست،مثل موشکه، چیزی هست؟” لحظاتی بعد برج مراقبت می پرسد “نورش به چه صورتیه؟” خلبان در پاسخ با قاطعیت پاسخ می‌دهد که “نور موشکه دیگه!” در ادامه مامور برج مراقبت ۹ دفعه پیاپی تلاش می‌کند تا با پرواز ۷۵۲ اوکراین تماس بگیرد که بی‌پاسخ می‌ماند و سپس از خلبان هواپیمای آسمان می‌پرسد “شما دیگه چیزی مشاهده نمی‌کنید؟ خلبان پرواز آسمان در جواب می‌گوید “انفجار!” ما “یک نور بسیار بزرگی اونجا دیدیم”

 

✍️طی چند هفته‌ گذشته با وجود درخواست‌های مکرر اوکراین و کانادا، جمهوری اسلامی از تحویل جعبه سیاه هواپیما ساقط شده به این کشورها، خودداری کرده است. رسانه های اوکراین و کانادا معتقدند، پنهان کردن جعبه سیاه این پرواز، نشان دهنده این است که دسیسه ای از سوی جمهوری اسلامی در کار است.

 

✍️به عقیده برخی کارشناسان، به دلیل این که جعبه سیاه هر هواپیما حاوی مکالمات داخل کابین خلبان است و قطعا مکالمات داخل کابین خلبان پرواز “۷۵۲ اوکراین” به هنگام اصابت موشک اول و دوم و حتی شاید سوم، بسیار دردآور و دلهره آور بوده است، انتشار آن می تواند موج احساسات جهانی بر علیه رژیم جمهوری اسلامی به راه بیاندازد.

 

✍️به عقیده برخی کاربران فضای مجازی، هرچند احتمال تقطیع و سرهم بندی این فایل صوتی از سوی نهادهای امنیتی رژیم آخوندی برای گمراه کردن اذهان عمومی از جعبه سیاه و حقیقت ماجرا که در مکالمات کابین خلبان این پرواز نهان شده است وجود دارد، لیکن انتشار این مکالمات برج مراقبت با پرواز داخلی هم زمان، فشارها را بر جمهوری اسلامی افزایش داده است. در واقع تمام فریب های رژیم آخوندی به سرعت به سمت خودش بازگشته است!

 

✍️برخی کاربران در فضای مجازی پرسیدند: اگر این فایل صوتی قبل از این که در اختیار اوکراین قرار بگیرد، به صورت هدفمند از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی جعل و یا تقطیع و سرهم بندی نشده است، به چه علت یک یا دو دقیقه قبل از این مکالمه برج مراقبت، و آخرین مکالمات خلبان پرواز اوکراینی با برج مراقبت در اختیار گروه تحقیق و تفحص اوکراینی قرار نگرفت؟

 

✍️”مهران جنت سرشت” کارشناس پرواز ساکن آلمان در خصوص این مکالمه می گوید: در این فایل صوتی خلبان هواپیمای فوکر۱۰۰ “شیراز – تهران” هواپیمایی آسمان می گوید، “آیا شما در این ناحیه اکتیویتی(اقدام نظامی) دارید؟ مشکلی برای ما پیش نیاد!” در ضمن، هواپیمای “شیراز – تهران” در حال نشستن بوده و از نظر نوع حرکت شباهت بیشتری با موشک داشته است، اپراتور پدافند موشکی سپاه چرا این هواپیما را با موشک اشتباه نگرفته است؟!

 

 

دکمه بازگشت به بالا