تازه‌های سیاسی

ویروس کرونا؛ به‌رغم متهم شدن مقامات چین به پرده‌پوشی، تهران از پکن حمایت کرد

با افزایش شمار مبتلایان و تلفات ویروس کرونا و انتشار گزارش‌هایی از تلاش دولت چین برای سرپوش نهادن بر شیوع آن، این بیماری به جدال‌های سیاسی هم راه یافته است.

روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه)، مقامات چینی اعلام کردند که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن کشور از مرز ۲۰ هزار نفر فراتر رفته و تعداد بیمارانی که در آن کشور جان خود را از دست داده اند به ۴۲۵ نفر رسیده است. تمامی تلفات این بیماری از استان هوبی گزارش شده است.

همچنین، موارد جدید از ابتلای بیماری در سایرکشورها نیز گزارش شده است. براساس این گزارش‌ها، تا کنون ابتلای بیش از ۱۵۰ نفر در بیست و سه کشور جهان گزارش شده که بیشترین موارد مربوط به تایلند، سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن و هنگ‌کنگ بوده است.

تظاهرکنندگان در هنگ‌کنگ، اقدامات دولت وابسته به چین در مقابله با ویروس کرونا را مورد انتقاد قرار داده‌اند

همزمان، گزارش‌های رسانه‌های غربی حاکی‌ست که مقامات چینی مدت‌ها قبل از اعلام شیوع ویروس کرونا در آن کشور از آن آگاهی داشتند اما از انتشار این خبر جلوگیری می‌کردند.

با گسترش این بیماری و افزایش تلفات آن، برخی از مقامات چینی نیز از نحوه برخورد سازمان‌های دولتی با این بیماری انتقاد کرده‌اند.

پیشتر، دولت چین مقامات ایالات متحده را به ایجاد وحشت متهم کرده است.

در ایران، جواد ظریف، وزیر خارجه، از اقدامات دولت چین در زمینه رسیدگی به انتشار ویروس کرونا ستایش کرده و آمریکا را مورد انتقاد قرار داده است.

همزمان، موضوع ارتباط هوایی ایران با چین همچنان با ابهام مواجه است.

روزنامه‌ی داخلی «شرق» در گزارشی از ورود روزانه ۱۰۰۰ نفر مستعد کرونا از چین به تهران خبر داده است.

دکمه بازگشت به بالا