تازه‌های سیاسی

به دنبال انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق، مقتدی صدر از هوادارانش خواست تا به اعتراض‌ها پایان دهند

به دنبال انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق، مقتدی صدر، روحانی شیعه عراق و ساکن قم، از هوادارانش خواست در پاکسازی موانعی که معترضان  ضد دولتی طی ماه‌ها تظاهرات در خیابان‌ها گذاشته بودند، به نیروهای امنیتی کمک کنند تا زندگی عادی از سرگرفته شود.

صدر درماه‌های گذشته هم از معترضان ضددولتی و هم از گروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی حمایت کرده است، و اخیرا از حامیان غیرمسلح خود موسوم به «کلاه آبی‌ها»‌خواسته تا با مسئولان در بازگشایی مدارس و بازگشت شرایط عادی بر کسب‌ و کارها همکاری کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از معترضان گفت:‌ «صدر از آغاز اعتراضات پیام‌های ضد و نقیض فرستاد اما در آخر ثابت کرد که علیه معترضان است.»

در شامگاه شنبه، بلافاصله پس از  آن که برهم صالح رییس‌جمهور عراق نام محمد توفیق علاوی را در تلاش برای پایان دادن به ناآرامی‌ها به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب کرد، تظاهرات خیابانی در بغداد و چندین شهر جنوبی عراق آغاز شد.

به گزارش رویترز، هزاران نفر روز شنبه در میدان تحریر بغداد جمع شدند و علیه صدر و علاوی شعار سر دادند. تظاهرات در خیابان‌های مجاور ادامه یافت و معترضان این بار شعارهایشان را متوجه علاوی کردند. محمد توفیق علاوی، در چارچوب توافقی میان صدر و گروه‌های رقیب تحت حمایت ایران به سمت نخست‌وزیری گمارده شده است. این در حالی است که  باید ظرف یک ماه دولت تشکیل دهد و از پارلمان رای اعتماد بگیرد. جمهوری اسلامی ایران روز شنبه از انتخاب او در سمت نخست‌وزیری عراق استقبال کرد.

این در حالی است که ساعاتی قبل از اعلام نخست وزیری علاوی، کلاه‌ آبی‌های مسلح به باتون، به ساختمان محل استقرار معترضان در میدان تحریر حمله کردند و معترضان را بیرون راندند.

تظاهرکنندگان می‌گویند: «علاوی عضوی از بازی سیاسی است که عراق را ویران کرده و باید برود.»

 

دکمه بازگشت به بالا