تازه‌های سیاسی

استاندار تهران وعده داد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان را اعلام می‌کند

با گذشت نزدیک به ۸۰ روز از اعتراضات آبان، محسنی بندپی، استاندار تهران، صبح یکشنبه ۱۳ بهمن وعده داد در نشست خبری بعدی شمار کشته‌شدگان اعتراضات به گرانی بنزین را اعلام کند. او اما زمان مشخصی برای اعلام شمار کشته‌ها مشخص نکرد و سازمان پزشکی قانونی و دیگر نهادها را مسئول ارائه گزارش دانست.

برپایه گزارش رسانه‌های خبری و سازمان‌های ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران، در جریان اعتراضات به گرانی بنزین حدود ۱۵۰۰ تن کشته شده‌اند. استاندار تهران اما همانند دیگر مقام‌های حکومتی مدعی شد؛ تعداد کشته‌ شده‌ها «بسیار کمتر» از رقمی‌ست که به گفته او «در رسانه‌های معاند اعلام شده است».

محسنی بندپی سازمان پزشکی قانونی و دیگر نهادها را مسئول اعلام آمار کشته‌شدگان دانست و گفت: «در جلسه شورای امنیت کشور، قرار شد مرجعی که به لحاظ قانونی عهده‌دار این مساله است، تعداد کشته شده‌ها را اعلام کند». او اما به صورت مشخص نگفت که کدام نهاد حکومتی مسئولیت اعلام شمار دستگیرشدگان و کشته شدگان را عهده‌دار شده است.

با وجود گذشت نزدیک به سه ماه از اعتراضات آبان که به گفته مقام‌های دولتی به بیش از ۱۸۰ شهر تسری یافت، هنوز اما مسئولان حکومتی از بیان شمار دقیق کشته‌شدگان خودداری می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا