اقتصادی

۱۰ تشکل و گروه کارگری: سبد معیشت خانوار ۹ میلیون تومان است

حدود یک ماه مانده به تعیین حداقل دستمزد سال آینده، ۱۰ تشکل و گروه کارگری و صنفی، نشست‌های شورای عالی کار در این باره را «نمایش مذاکرات حکومتی» خوانده و اعلام کردند که سبد معیشت خانوار ۹ میلیون تومان است.

اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران و کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

به گفته این گروه‌ها، دولت موظف است علاوه بر پذیرش حداقل دستمزد ماهانه همه مزدبگیران، مطابق هزینه کارشناسی‌شده، سبدمعیشت خانوار که در شرایط فعلی ۹ میلیون تومان برآورد می‌شود، بودجه کافی نیز برای پرداخت بیمه بیکاری به همه بیکاران، و نیز تأمین زندگی کودکان کار و درمان مناسب و رایگان اختصاص دهد.

شورای عالی کار که اسفند هر سال حداقل دستمزد کارگران را تعیین می‌کند، سال گذشته هزینه‌های ماهانه یک خانوار چهار نفره را در ماه حدود ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرده بود و در نهایت حداقل دستمزد برای سال ۱۳۹۸ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.

شورای عالی کار که حداقل حقوق را تعیین می‌کند متشکل از وزیر کار، نماینده شورای عالی صنایع، سه نفر نمایندگان کارفرمایان، و سه نفر از نمایندگان کارگران است.

در همین حال این ۱۰ تشکل و گروه برگزاری نشست‌های شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد را «نمایش مذاکرات حکومتی» نامیدند و اشاره کردند که نیروی کارمزدی فاقد تشکل‌های مستقل قدرتمند و سراسری برای دفاع از سطح معیشت خود است.

دکتر فریدون خاوند، اقتصاددان، که پیرامون فقر و تنگناهای معیشتی در ایران با با شبکه کلمه گفتگو کرده، گفته است: نظام تهران در زمینه‌ی اقتصاد به الگوی کره شمالی نزدیک شده است.

او، گذار از جمهوری اسلامی‌ را ساز و کار خروج از بن‌بست اقتصادی در ایران عنوان کرد.

دکمه بازگشت به بالا