سیاسیمقاله

چرا امسال “جشن منتقدان سینما” مبدل به “شب منتقدان سینما” شد؟

#آرش_صالحی

 

✍️انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، یکی از اعضای جامعه اصناف سینمایی ایران(خانه سینما) است، که از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده‌است. این انجمن هر سال جشنی را در قالب جشن “منتقدان سینمایی” برگزار می‌کند که در سال‌های اخیر بر اساس رای‌گیری اعضای آن به سینماگران منتخب جایزه اهدا می‌شود.

 

✍️سیزدهمین مراسم “منتقدان سینما” همراه با معرفی برگزیدگان سینمای ایران در سال جاری، درحالی پس از یک ماه تأخیر، در شامگاه ۱۰ بهمن در هتل پارسیان تهران برگزار شد، که “جعفر گودرزی” دبیر مراسم با اشاره به تاخیر یک ماهه در برگزاری این مراسم اظهار داشت: در یک ماه اخیر حوادث رنگ و رویی سوگوارانه داشت و هنوز هم در جان و ذهن ما مانده است و جشن را بی معنا می کند.

 

✍️در این مراسم شناخته شده ترین دست اندرکاران این هنرصنعت، این مراسم را به دلیل آنچه بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران حاکم است، نه “جشنواره”، که “سوگواره” نامیدند!

 

✍️در مراسم “شب منتقدان سینما”، سینماگرانی که برای تجلیل و دریافت جایزه فراخوانده شده بودند، از این فرصت، برای اعتراض به شرایط موجود در کشور و ادای احترام به قربانیان جنایات اخیر جمهوری اسلامی استفاده کردند.

 

✍️سخنان اعتراضی هنرمندان نسبت به جنایت بزرگ کشتار آبان وهمچنین جنایت دیگر سپاه تروریستی پاسداران در منهدم کردن هواپیمای مسافربری و دیگر مشکلات عمیق جامعه، توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب نمود و البته بازخورد مثبتی در نزد مردم نقاط مختلف کشور داشت. انتشار سخنان انسان دوستانه و ضد ظلم اهالی سینما، موجب انتشار پیام های مردمی قدرشناسانه بسیار زیادی در فضای مجازی و رسانه های آزاد شد.

 

✍️”عباس یاری” نویسنده و منتقد سینما گفت: کلنگ انجمن نویسندگان و منتقدان در اتاق من زده شد و مثل خیلی از کلنگ زدن های دیگرِ این کشور فکر کردیم به نتیجه ای نمی رسد، اما ما راه را ادامه دادیم.

 

✍️در مراسم “شب منتقدان سینمایی” تندیس بهترین خلاقیت و استعداد درخشان به فیلم “مسخره باز” به کارگردانی “همایون غنی‌زاده” تعلق گرفت.

 

✍️” همایون غنی‌زاده” در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از جامعه منتقدان به خاطر این جایزه، جایزه‌اش را به “پویا بختیاری” جانباخته راه آزادی و خانواده مقاومش تقدیم کرد. او در سخنانی گفت: ما هنرمندان  نمی توانیم بزودی جشنواره‌ای داشته باشیم و دور هم جمع شویم. من جایزه ام را تقدیم می کنم به روح کشته در راه وطن، “پویا بختیاری” و خانواده محترم او.

 

✍️”همایون غنی‌زاده” فیلمساز و کارگردان، سکوت درباره وقایع آبان‌ماه را “قباحت” نامید و گفت: ما هنرمندان در برابر جامعه مسئولیم، چون نسبت به هنرمندان قضاوت خواهد شد. او گفت هنرمندان نباید درباره فاجعه “کشتار ۹۸” سکوت کنند.

 

✍️” همایون غنی زاده” از هنرمندان خواست مردم را تنها نگذارند. این فیلمساز و کارگردان همچنین با تأکید بر این‌که این دوران می‌گذرد و ما می‌مانیم و این مردم، در پایان سخنرانی کوتاه خود شعری را از “سیف فرغانی” شاعر قرون هفتم و هشتم، خواند با مَطلع:

هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد / هم رونق زمان شما نیز بگذرد

ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز / این تیزی سنان شما نیز بگذرد

 

✍️پس از این سخنان شجاعانه ی “همایون غنی زاده” کارگردان ایرانی، “مهناز افشار”، بازیگر سینما با انتشار ویدیوی این سخنان، از مواضع او در قبال جنایات رژیم آخوندی در آبان‌ماه حمایت کرد ونوشت: درد هموطن درد همه ماست، همدیگر را دوست داشته باشیم و کمک کنیم با صداقت و شرافت، ایرانی شاد و سربلند برای همه مان ساخته شود.

 

✍️”نوید محمدزاده” بازیگر سینما هم ضمن اشاره به سرنگونی پرواز مسافری شماره ۷۵۲ “تهران – کیف”  که با شلیک سه موشک پی در پی پدافند سپاه تروریستی پاسداران، موجب کشته شدن ۱۷۶ مسافر بی گناه این پرواز شد، گفت: هر بلایی که سرمان می‌آورند، نمی‌دانم چه عنوانی برایش انتخاب کنم.

 

✍️”حامد بهداد” دیگر بازیگر سینمای ایران نیز که جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای “قصر شیرین” در این مراسم دریافت کرد، با اشاره به جنایت آبان‌ماه، به انتقاد از شرایطی پرداخت که سکوت را به جامعه هنری ایران تحمیل کرده است و هنرمندان را به لکنت زبان واداشته است، او گفت: از آبان‌ماه امسال عمیق‌ترین رابطه را با مردم و میهن خود دارد و در ادامه سخنان پر احساسش افزود: ما خود مردمیم این اسم مزخرف سلبریتی را از روی صورت ما بردارید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا