تازه‌های سیاسی

نامه سیزده نهاد حقوق بشری به اتحادیه اروپا درباره اعتراف‌گیری از معترضان در ایران

سیزده نهاد و انجمن حقوق بشری با ارسال نامه‌ای مشترک به شورای اتحادیه اروپا، خواستار «اقدامات محدودکننده» علیه صداوسیما و آن دسته از مسئولان این سازمان شدند که «نقش و مسئولیت در ضبط و پخش اعترافات اجباری» دارند.

امضاکنندگان این نامه سرگشاده که روز پنج‌شنبه، ۱۰ بهمن، به شورای اتحادیه اروپا فرستاده‌ شده، با اشاره به اعتراف تلویزیونی دست‌کم ۳۵۵ نفر از زمان اعتراضات انتخاباتی ۱۳۸۸ تا امروز، «همکاری نزدیک بین مقام‌های صداوسیما و نیروهای امنیتی» را «الگوی نظام‌مند پخش اعترافات اجباری» توصیف کرده‌اند.

این نهاد همچنین با اظهار نگرانی شدید از اعترافات تلویزیونی که «با توسل به شکنجه» اخذ می‌شوند، نوشته‌اند: «نگرانی ما با توجه به موج‌های وسیع سرکوب اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ و نقض گسترده حقوق بشر در این اعتراضات، شدیدتر و فوری‌تر شده است».

نهادهای حقوق بشری امضاکننده نامه به شورای اتحادیه اروپا با اشاره به این‌که مقامات جمهوری اسلامی «بسیاری از بازداشت‌شدگان را به عنوان رهبران اعتراضات معرفی کرده‌اند»، از پخش «دست‌کم ۲۲ اعتراف اجباری تلویزیونی در صدا و سیما» از ازمان اعتراضات آبان به این سو خبر داده‌اند.

به گفته این نهادها، سازمان صداوسیما «نقش مهمی در اخذ، انتشار و استفاده از اعترافات اجباری زندانی سیاسی داشته و دارد» و بخش اصلی در این سازمان «که نقش پیاده کردن دستورات مقامات امنیتی شامل وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران را ایفا می‌کند برنامه خبری ۲۰:۳۰ است».

سیزده نهاد و انجمن حقوق بشری در پایان نامه خود از اتحادیه اروپا مصرانه خواسته‌اند که «در سیاست‌ها و روابط جاری و آینده خود، نقض حقوق بشر و فجایع انجام‌شده توسط جمهوری اسلامی را به یاد داشته باشد و در اولویت قرار دهد».

دکمه بازگشت به بالا