اقتصادی

نرخ ارز در ایران باز هم افزایش یافت

در ایران بار دیگر نرخ دلار افزایش یافت و یورو در آستانه ورود به کانال ۱۵هزار تومان قرار گرفت.

صرافی‌ها؛ پنج‌شنبه ۱۰ بهمن، قیمت دلار برای فروش را ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز سه‌شنبه ۵۰ تومان افزایش داشت.

روز پنج‌شنبه قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شد در حالی‌که روز سه‌شنبه قیمت یورو ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود.

فعالان بازار ارز، رشد سالانه تقاضای ارز در دو ماه پایانی سال، افزایش کسری بودجه دولت و نگرانی از قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را از دلایل عمده اقتصادی افزایش نرخ ارز می‌دانند.

پالرمو و سی‌اف‌تی، لوایح باقی‌مانده مربوط به گروه ویژه اقدام مالی در ایران همچنان بلاتکلیف‌اند و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این‌باره تصمیم‌گیری نکرده است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دوشنبه ۷ بهمن اعلام کرد که زمان بررسی دو لایحه FATF در مجمع پایان یافته و مجمع معتقد است که اکنون نظر شورای نگهبان، حَکَم است.

عبدالناصر همتی پیش از این نقش بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز طی ماه‌های اخیر را به‌طور ضمنی تأیید کرده و گفته بود وضعیت خوب ذخایر ارزی ‌ایران در مقایسه با چند سال گذشته بی‌سابقه است. او بر این اساس وعده داده بود که نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

با این حال، در ایران؛ بار دیگر نرخ دلار افزایش یافته و یورو در آستانه ورود به کانال ۱۵هزار تومان قرار گرفته است.

 

دکمه بازگشت به بالا