تازه‌های سیاسی

عقب‌نشینی از اظهارات «تمسخرآمیز» روحانی درباره انتخابات افغانستان

اظهارات «تمسخرآمیز» حسن روحانی در مورد انتخابات افغانستان واکنش‌های منفی‌ای در میان برخی از مسئولان این کشور و کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

حسام الدین آشنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری؛ در توئیتی به اظهارات شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری افغانستان درباره سخنان حسن روحانی، پاسخ و توضیح داده که: « خطاب او به مسئولان ایرانی بود و نه افغانستانی».

حسن روحانی دوشنبه ۷ بهمن در جمع استانداران و فرمانداران سراسر کشور در وزارت کشور در بخشی از سخنانش که با خنده وی و حاضران همراه بود، به انتخابات الکترونیک در افغانستان اشاره کرده بود.

در واکنش به سخنان روحانی، شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان خطاب به رئیس جمهوری ایران در فیس‌بوک خود نوشت:‌ «جای طعنه زدن، از ما بیاموزید».

این مقام دولت افغانستان یادآور شد: «افغانستان در رده‌بندی‌های آزادی بیان از همه کشورهای منطقه در جایگاه عالی قرار دارد. هم‌پذیری مذهبی و فعالیت آزاد رسانه‌ها در افغانستان بی‌نظیر است. در سال ۱۳۹۳ رقیب انتخاباتی در افغانستان شریک قدرت شد. اما در کشور همسایه ما رقیب انتخاباتی‌اش به زندان رفت. ما زندانی سیاسی نداریم، خبرنگار زندانی نداریم، جامعه تک‌صدایی نمی‌باشیم.»

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی برخورد حسن روحانی را «نگاه تحقیرآمیز» رئیس جمهوری ایران به مردم افغانستان ارزیابی کردند و برخی نیز آن را «نژادپرستانه» خواندند و خواستار پوزش او شدند.

از آن جمله: رویینا شهابی، فعال اجتماعی در حساب کابری خود در توئیتر نوشت: «آقای روحانی! به جای خندیدن و تمسخر انتخابات افغانستان، به حال خانواده‌های ۱۷۶ سرنشین پرواز اوکراین که در خاک شما مورد هدف قرار گرفت، به حال خانواده‌های معترضین آبان ۱۳۹۸ و به حال سیستان و بلوچستان گریه کنید. افغانستان را به حال خود بگذارید، پیشرفت می‌کند. شما به حال ایران فکری کنید».

 

دکمه بازگشت به بالا