حقوق بشر

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در «محکومیت سرکوب» و «حمایت از حقوق مردم» ایران

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که ضمن حمایت از حق آزادی شهروندان ایرانی در ابراز عقیده، «حکومت ایران را به خاطر سرکوب اعتراضات مشروع و دیگر فشارها» محکوم کرده‌است.

قطعنامه ۷۵۲ مجلس نمایندگان ایالات متحده در دسامبر سال گذشته از طرف تئودور دویچ، رئیس دمکرات کمیته روابط خارجی و جو ویلسون، نماینده جمهوری‌خواه، ارائه شد. این قطعنامه بدون مخالفت به تصویب رسیده است.

در آغاز متن ارائه‌شده به مجلس نمایندگان به اعتراضات آبان ماه در ایران اشاره شده که «به سرعت به حداقل ۲۱ شهر» کشیده شد. از اعتراضات آبان ماه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعتراضات ضد دولتی، پس از اعتراضات سال ۸۸ موسوم به «جنبش سبز» نام برده شده‌است.

به‌ گزارش رویترز ۱۵۰۰ نفر در سرکوبِ اعتراضات آبان کشته شدند؛ اما نظام تهران با رد این آمارها، تا کنون آماری از کشته‌شدگان منتشر نکرده است.

فرماندهان نظامی رژیم حاکم بر ایران، از اعتراض‌های آبان‌ماه با عبارت‌هایی چون «جنگ جهانی تمام‌عیار»، «جنگ شهری» و «ائتلاف شیاطین» نام برده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ی خود، با یادآوری تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی، در عین حال اظهار کرده که رژیم تهران، «سابقه‌ی طولانی‌مدتی» در نقض حقوق بنیادین، و همچنین خشونت علیه معترضان و مخالفان دارد.

این قطعنامه از حق مخالفان برای تجمع، بدون هراس از سرکوبی و خشونت، حمایت کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا، از رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه ایالات متحده خواسته‌اند در همکاری با جامعه جهانی، نقض حقوق بشر را به بخشی از تمامی مذاکرات رسمی و غیررسمی، چندجانبه یا دوجانبه، با ایران، تبدیل کنند.

تهران در موارد مشابه پیشین، اعتراضات و انتقادها از وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرده و در عین حال آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کرده‌است

دکمه بازگشت به بالا