پزشکی و سلامت

با «مشاهده» بیماری کرونا در کردستان عراق، نگرانی‌ها از ورود بیماری به ایران افزایش یافت

ابراهیم شکیبا، رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از اخباری مبنی بر مشاهده مواردی از بیماری کرونا در اقلیم کردستان عراق خبر داده و گفته است: «عملاً ویروس کرونا پشت مرزهای غرب کشور رسیده و هم‌اکنون آماده‌باش کامل در مرزها و مراکز بهداشتی و درمانی استان وجود دارد».

او اضافه کرد که مراقبت‌ها در مرز تشدید شده و تمام مسافران ورودی کشور بررسی می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه تأکید کرد که «تاکنون گزارشی از ورود این ویروس به کشور نداشته‌ایم».

شکیبا اضافه کرد: «در حال حاضر تنها دو اصل مهم از جمله شست‌وشوی مکرر دست‌ها و خودداری از دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در اولویت است».

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه همچنین گفته است: «بنابر آمار آکادمی گردشگری چین، سالانه ۱۲۰ میلیون گردشگر چینی به جهان سفر می‌کنند و سهم ایران از این رقم، چیزی حدود هزار و ۷۰۰ نفر است.»

کرونا ویروسی مشترک میان انسان و حیوان است که به دستگاه تنفسی حمله می‌کند و به شش‌ها آسیب می‌زند. این ویروس بسیار واگیردار است و از طریق تماس با هر چیزی که به آن آلوده شده باشد، تنفس، سرفه یا عطسه، قابل انتقال است.

نشانه‌های این ویروس از جمله آبریزش بینی، سردرد، سرفه، تب، تنگی نفس، لرزش و درد بدن و در موارد شدیدتر، عفونت درست شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است.

شمار جان‌باختگان بر اثر این بیماری در چین افزایش یافته و روز پنج‌شنبه، کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد که در این کشور بیش از ۷۰۰۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا