سیاسیمقاله

بار صنعت ورشکسته گاز ایران، بر دوش مردم!

#آرش_صالحی

✍️مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داده است که، دولت در آینده نزدیک ناچار خواهد شد قیمت گاز برای بخش خانگی را به صورت ناگهانی و انفجاری، به چندین برابر افزایش دهد.

 

✍️افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی نامنتظره‌ای داشته باشد، همانطور که تصمیم جمهوری اسلامی برای افزایش سه برابری قیمت بنزین در آبان ماه سال جاری منجر به اعتراضات گسترده در سطح کشور شد، که بر اثر آن بنابر گزارش‌ها بیش از ۱۵۰۰ نفر با شلیک نیروهای رژیم آخوندی کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

 

✍️یک سال پیش، زمانی که جمهوری اسلامی هنوز در آغاز سراشیبی سقوط اقتصادی قرار داشت و دستش به اندازه امروز خالی نبود، “پدرام سلطانی”(صادر کننده بخش خصوصی فرآورده های نفتی جمهوری اسلامی) در توئیتر خود چنین نوشته بود: بدهی شرکت ملی نفت ایران از مرز ۵۰ میلیارد دلار گذشته است! این شرکت در حال خرج کردن ذخایر اندوخته‌هایش است. یعنی دارد فرش زیر پایش را می‌فروشد! اقتصاد معیوب و حکمرانی غلط در حال ورشکسته کردن صنعت نفت ایران است.

 

✍️البته پیش از این و در سالهای ۹۲ و ۹۳ هم شرکت گاز دچار کمبود منابع مالی شده بود، اما آن کمبود منابع تنها به دلیل این بود که درآمدهای شرکت گاز از محل فروش گاز به مشترکان داخل کشور، به حساب خزانه واریز می شد و بودجه دریافتی شرکت گاز، کفاف هزینه هایش را نمی داد. اما این دفعه موضوع کاملا متفاوت است، اکنون دیگر منابع بودجه ای قابل اتکایی وجود ندارد تا بتوان با افزایش میزان سهمیه بودجه شرکت گاز، مشکل آن را مرتع نمود!

 

✍️این درحالیست که در پی سرمای شدید در اکثر نقاط کشور و اوج‌گیری مصرف خانگی و اداری گاز در زمستان سال جاری، کشور با کمبود شدید گاز مواجه شده است و حتی تحویل گاز به نیروگاه‌ها و صنایع نیز با محدودیت مواجه شده است.

 

✍️جمهوری اسلامی، گاز ایران را به ترکیه و عراق صادر می‌کند. اما پس از اولتیماتوم آمریکا به ترکیه، در خصوص لزوم پایبندی ترکیه به تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، صادرات گاز ایران به ترکیه به یک سوم کاهش یافته است.

 

 

 

✍️بررسی آمار اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در راستای امنیت انرژی خود با افزایش واردات گاز از روسیه و آذربایجان و هم چنین افزایش واردات ال ان جی(گاز طبیعی مایع) از آمریکا، جایگزین هایی برای گاز ایران یافته است.

 

✍️یک سوم برق عراق نیز در نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که سوخت آنها گاز وارداتی از ایران است، اما به تازگی “بیژن نامدار زنگنه” وزیر نفت ایران، گفت: جمهوری اسلامی به‌خاطر تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت پول گاز صادراتی به عراق نیست.

 

✍️بانک تجارت عراق مسئول انتقال پول گاز و برق ایران با ارز دینار عراق به حسابی در همین بانک است، ولی جمهوری اسلامی تنها می‌تواند برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از این پول استفاده کند.

 

✍️با این وجود دولت عراق با تلاش بسیار به دنبال جایگزین هایی برای گاز ایران است تا در نتیجه تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، خسارتی به عراق وارد نشود. جستجوی برای جایگزین کردن گاز ایران با گاز دیگر کشورها توسط عراق در حالی است که، دولت جمهوری اسلامی در بودجه سال آینده ۴ میلیارد دلار صادرات گاز پیش‌بینی کرده‌است که نسبت به سال جاری ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

✍️همچنین بر اساس لایحه بودجه سال آینده، جمهوری اسلامی انتظار دارد نزدیک ۳۱ هزار میلیارد تومان(حدود ۲.۴ میلیارد دلار) از محل فروش داخلی گاز درآمد داشته باشد، که نسبت به سال گذشته افزایشی ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد! از سویی دیگر با توجه به سیر نزولی صادرات گاز ایران، به نظر می رسد دولت جمهوری اسلامی ناچاراً درآمد محقق نشده از محل صادرات گاز را از بخش گاز خانگی و صنعتی کشور جبران نماید! به این ترتیب، افزایش شدید قیمت گاز بخش خانگی و صنعتی کشور قریب الوقوع به نظر می رسد.

دکمه بازگشت به بالا