سیاسیمقاله

باج خواهی های جمهوری اسلامی از طریق بازداشت شهروندان کشورهای دیگر

#آرش_صالحی

✍️گروگان گیری های سریالی جمهوری اسلامی از تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸(برابر با ۴ نوامبر ۱۹۷۹) با حملهٔ تعدادی از انقلابیون جوان موسوم به دانشجویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا در تهران و با به گروگان گرفتن ۴۴۴ روزه ۶۶ دیپلمات آمریکایی آغاز شد و به یکی از بحران‌های بین‌المللی تبدیل شد.

 

✍️پس از گروگانگیری ۱۳۵۸، جمهوری اسلامی بارها و بارها از بازداشت شهروندان غیر ایرانی و شهروندان دو تابعیتی، به عنوان اهرمی برای باج خواهی و چانه‌زنی‌های سیاسی با غرب، سوءاستفاده نموده و پس از توافق بر سر معامله، بدون رعایت تشریفات قضایی و با نادیده گرفتن قوانین قضایی جمهوری اسلامی، این زندانیان را آزاد نموده است. در اینجا این نکته برجسته می شود که جمهوری اسلامی، حتی خود را ملزم به پایبندی به قوانین قضایی خود هم نمی داند و در چهارچوب ایدئولوژی آخوندی، از هر حیله ای استفاده می نماید و به هیچ اصل و قانونی پایبند نیست.

 

✍️جمهوری اسلامی، تابعیت دوگانه افراد را برخلاف ماده ۱۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر به رسمیت نمی‌شناسد و در این خصوص با آنها بر اساس قوانین داخلی رفتار می‌کند. جمهوری اسلامی با اینکه میثاق ملل متحد در مورد حقوق دو تابعیتی ها را پذیرفته است، اما پیوسته به بازداشت ایرانیان دو تابعیتی ادامه داده و حقوق دو تابعیتی ها را نیز انکار می کند.

 

✍️شواهد زیادی برای اثبات سیاسی بودن این بازداشتها وجود دارد. رویه آزادی این زندانیان، سیاسی بودن این بازداشت ها را اثبات می نماید. در سال ۱۳۹۴ دادستان تهران پس از صدور حکم آزادی سعید عابدینی، امیر میرزایی حکمتی، جیسون رضائیان و نصرت‌الله خسروی که همگی دوتابعیتی بودند، گفت: آزادی زندانیان دوتابعیتی در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام بوده است!

 

✍️محسن رضایی، سرکرده سپاه پاسداران در دوران جنگ ۸ ساله با عراق نیز، در صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند به جمهوری اسلامی چشم بد داشته باشند و به ‌فکر حمله نظامی باشند، مطمئن باشید ما در هفته اول ۱۰۰۰ آمریکایی را اسیر خواهیم گرفت و برای آزاد کردن هر کدام از آنها چند میلیارد دلار خواهیم گرفت و از این طریق مشکل اقتصادی کشور را نیز حل خواهیم کرد.

 

“حسن عباسی” از فرماندهان سابق سپاه تروریستی پاسداران، در سخنان اخیرش که ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته، می‌گوید: ببینید شیوه بودجه در آوردن سپاه چگونه است؟ (سپاه) یک جاسوس می‌گیرد(جیسون رضائیان)، و در قبال آزادی‌اش دولت ایران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از آمریکا می‌گیرد! یا در قبال خون‌بهای قاسم سلیمانی ۳ میلیارد دلار درآمد خالص از “قطر” داشته است!

 

✍️از طرفی این گروگان‌گیری ها می تواند حاوی پیامی برای ایرانیان دو تابعیتی که قصد سفر به ایران را دارند، باشد. پیامی که می گوید اگر می‌خواهید خانواده خود را باز هم در ایران ملاقات نمایید، باید دهان خود را بسته و هیچ‌گونه انتقادی از جمهوری اسلامی و سیاست‌هایش نکنید.

 

✍️بسیاری از زندانیان دوتابعیتی و شهروندان اتباع کشورهای خارجی پس از آزادی از زندان های ایران، ضمن اقامه دعوی علیه جمهوری اسلامی گفته اند که از آنها به عنوان “گروگان” و به منظور حربه و وزنه ای برای چانه زنی در مورد مسائل سیاسی بین المللی و معامله با کشورهای غربی استفاده شده است و البته نهایتا توانسته اند خسارت شان را از محل اموال بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی دریافت نمایند. امری که نشان می دهد جمهوری اسلامی از چند سو در حال بر باد دادن منافع و منابع مردم ایران است.

 

✍️اکنون نیز بیش از ۳۰ شهروند کشورهای غربی، من جمله آمریکا در زندان های ایران به سر می برند که از این تعداد حدود نیمی از آنها تابعیت آمریکایی دارند. رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، طی بیانیه کاخ سفید که صبح شنبه ۷ دسامبر ۲۰۱۹ ساعاتی پس از آزادی “ژیو وانگ” شهروند آمریکایی چینی تبار صادر شد، گفت: تلاش‌های سخت‌مان را برای بازگرداندن تمام شهروندان‌مان که بطور نادرست در خارج از آمریکا اسیرهستند، ادامه خواهیم داد.

دکمه بازگشت به بالا