تازه‌های سیاسی

واکنش آمریکا به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان: تایید شدگان همه شبیه به خامنه‌ای هستند

مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از رد صلاحیت ها در انتخابات مجلس ایران انتقاد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتی نوشته: شورای نگهبان که اعضای آن منصوب خامنه ای هستند، اغلب نامزدهای انتخابات مجلس ایران را رد صلاحیت کرده است. بی جهت نیست که همه نامزدهای باقی‌مانده هم شکل هستند.

خانم اورتگاس در توییتی که ترجمه آن در حساب توییتر وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی نیز منتشر شده، عکسی که به نظر می‌رسد یادآور صحنه مناظرات انتخاباتی باشد را منتشر کرده که جای همه نامزدهای حاضر در این مناظره، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته و روی عکس نوشته شده تنوع نامزدهای انتخابات آینده مجلس ایران.

در همین زمینه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز سه شنبه در بیانیه‌ای از رد صلاحیت ۹۰ درصد نامزدهای خود در انتخابات مجلس یازدهم خبر داد و اعلام کرد که در صورت ادامه این روند برای ۲۳۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس نامزد ندارند.

این گروه روز سه‌شنبه هشتم بهمن در بیانیه خود هشدار داد که در صورت تایید نشدن نامزدهایش «زینت‌المجالس انتخابات» نخواهد بود.

بر اساس این بیانیه از هم اکنون، تکلیف بیش از ۱۶۰ کرسی مجلس، از پیش معلوم است و اساسا هیچ رقابتی در آنها، حتی بین اصولگرایان نیز شکل نخواهد گرفت و در نزدیک ۷۰ کرسی، در بهترین حالت، رقابتی کم رمق فقط بین اصولگرایان برقرار است.

دکمه بازگشت به بالا