تازه‌های سیاسی

سفرای شانزده کشور در عراق سرکوب خشن معترضان را محکوم کردند

سفرای شانزده کشور در عراق در بیانیه مشترکی درباره تظاهرات اخیر مردم این کشور، خشونت بیش از اندازه برای سرکوب معترضان را محکوم کردند.

سفرای کشورهای کانادا، کرواسی، چک، فنلاند، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، رومانی، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و آمریکا با صدور بیانیه ای مشترک، کاربرد خشونت بیش از حد نیروهای امنیتی و گروهای مسلح عراق علیه اعترضات مسالمت آمیز در بغداد، ناصریه و بصره را محکوم کردند.

با وجود تضمین حکومت عراق برای حفاظت از تظاهرات کنندگان، نیروهای امنیتی و گروه های مسلح عراق هم چنان از شلیک مستقیم به تظاهرات کنندگان برای متفرق کردن آنها استفاده می کنند، که موجب کشته و زخمی شدن بسیاری از شهروندان غیر نظامی عراق شده است و از طرفی دیگر نیز برخی تظاهرات کنندگان ترسانده و دزدیده می شوند.

سفرای کشورهای مذکور از حکومت عراق می خواهد که به آزادی برای تجمع و حق اعتراض مسالمت آمیز همانطور که در قانون اساسی عراق آمده است احترام بگذارد و از همه تظاهرات کنندگان نیز می خواهد تا اعتراض مسالمت آمیز داشته باشند.

سفرای این شانزده کشور هم چنین از حکومت عراق خواستند تا اجرای تحقیقات و بررسی درباره ۵۰۰ کشته و هزاران زخمی در تظاهرات از ۱ اکتبر ۲۰۱۹ را تضمین کند.

 

دکمه بازگشت به بالا