تازه‌های سیاسی

وزارت خارجه آمریکا: حملات شبه‌نظامیان هوادار ایران به سفارت آمریکا بی‌اعتنایی به حاکمیت عراق است

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده در تماس تلفنی با نخست‌وزیر مستعفی عراق، از ادامه حملات راکتی گروه‌های شبه‌نظامی هوادار ایران به مراکز آمریکایی از جمله سفارت خانه این کشور، ابراز انزجار کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این رابطه، در بیانیه‌ای تاکید کرده: این حملات بی اعتنایی گستاخانه نسبت به حاکمیت عراق و ناتوانی در کنترل این گروه‌های مسلح خطرناک است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود آورده است: این حمله راکتی، تلاشی برای منحرف کردن توجه عراقی‌ها و (جامعه) بین المللی از سرکوب وحشیانه اعتراضات مسالمت آمیز عراقی‌ها توسط ایران و نیروهای نیابتی‌اش است.

آقای پومپئو در یک پیام توئیتری نیز نوشته است که «دولت عراق باید اقدامات فوری برای حفاظت از مراکز دیپلماتیک را بر اساس قوانین بین‌المللی در دستور کار قرار دهد».

واکنش وزیر خارجه ایالات متحده به شلیک پنج راکت به منطقه سبز بغداد در روز یکشنبه است که در جریان آن سه راکت به سفارت آمریکا از جمله محل غذاخوری آن اصابت کرد.

نخست‌وزیر عراق همان روز در حساب توئیتری خود، این اقدام را تضعیف حاکمیت ملی عراق خواند و آن را محکوم کرد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است؛ اما معمولا انگشت اتهام در این زمینه به سوی گروه‌های شیعه شبه‌نظامی بویژه حشد الشعبی نشانه می‌رود که از سوی ایران پشتیبانی می‌شود.

حمله راکتی به منطقه سبز بغداد طی هفته‌های اخیر و پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی المهندس، معاون رئیس گروه حشدالشعبی عراق، شدت گرفته است.

 

دکمه بازگشت به بالا