سیاسیمقاله

سوانح متعدد هوایی در ایران، چرا؟

#آرش_صالحی

✍️پرواز شماره ۶۹۳۶ شرکت هواپیمایی کاسپین با ۱۳۶ مسافر، ساعت ۶:۳۵ صبح روز گذشته از تهران به مقصد بندر ماهشهر پرواز کرد، اما ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه، زمانی که قصد فرود در فرودگاه ماهشهر را داشت از باند خارج و پس از عبور از فنس‌های انتهای باند، وارد اتوبان ماهشهر سربندر شد.

 

✍️خبرهای اولیه از مصدوم شدن تعدادی از مسافران در سانحه امروز هواپیمای کاسپین در فرودگاه ماهشهر، حکایت دارد. همچنین گزارش‌ها حاکی است، بعد گذشت یک روز از این حادثه، جاده کمربندی “ماهشهر – سربندر” همچنان مسدود است .

 

✍️این حادثه در شرایطی رخ داده است که در پنجم بهمن ماه نیز هواپیمای “ایران‌ ایر تور” که تهران را به مقصد استانبول ترک کرده بود به دلیل نقص فنی به فرودگاه مهرآباد تهران بازگشت.

 

✍️دو روز قبل نیز یک هواپیمای مسافربری مسیر هوایی “گرگان – تهران” در آسمان دچار نقص فنی شد که مجددا به فرودگاه گرگان بازگشت.

 

✍️تکرار این حوادث، چند هفته پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی در آسمان تهران رخ می دهد. بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی در حومه تهران، با شلیک پدافند هوایی سپاه تروریستی پاسداران سرنگون شد.

 

✍️این همه در حالیست که با پیشرفت صنعت هوانوردی جهان، امکان سفرهای امن، راحت و سریع فراهم شده است. با این حال هرچند وقت یک بار اخبار تلخی از سوانح هوایی در ایران شنیده می شود. سؤالی که بعداز تراژدی سریالی این دست حوادث برای بسیاری از ما پیش می‌آید این است که چرا خطوط هوایی ایران، تا این حد نا امن شده است؟

 

✍️دلایل عمده ای که می تواند به این دست حوادث دل‌خراش منجر می شود عبارت است از: خرابکاری و حملات تروریستی، مشکلات فنی و مکانیکی و یا اشتباهات خلبان.

 

✍️وقتی با دقت به زوایای پیدا و پنهان سوانح اخیر هوایی در ایران می نگریم، مشاهده می کنیم که به جز مواردی که با خطای خلبان مواجه بوده ایم(که شاید یک درصد هم نبوده) در سایر سوانح هوایی کشور، به صورت پیدا و پنهان سپاه تروریستی پاسداران مقصر اصلی است!

 

✍️چرا که در هر دو حالتِ دیگر، یعنی سوانح هوایی ناشی از حملات تروریستی، چون حمله پدافند سپاه به پرواز “تهران – کیف” و یا سوانح با منشا فرسودگی و نقص ناوگان هوایی کشور، که ناشی از تحریم هاست سپاه مقصر است، همانطور که بارها توسط مقامات امریکایی اعلام شده است تحریم ها به علت دخالت های نظامیِ جنگ طلبانه سپاه در سایر کشورهای منطقه و موشک پرانی های سپاه وضع شده است. آنچنان که از شواهد و قرائن پیداست، سپاه در سوانح هوایی کشور، مقصر شماره یک است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا