اقتصادی

کاهش کم‌سابقه روابط تجاری ایران و هند

صادرات نفت ایران به کمترین میزان در چهل سال گذشته رسیده است. مشتریان سنتی نفت ایران همچون هند نیز خرید از تهران را کاهش داده‌اند و تبادل نفت و کالاهای دیگر میان ایران و هند روند نزولی داشته است.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از تاجران هندی، تنها صادرات برنج باسماتی از هند به ایران از ۹۰۰ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته است و تاجران هندی قرارداد تازه‌ای با ایران امضاء نکرده‌اند.

پرهام رضایی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و هند نیز، بدون بیان جزئیات؛ کاهش واردات کالا از هند را تایید کرده و گفته که: این وضعیت به خاطر کاهش صادارت نفت ایران به هند رخ داده است.

براساس گزارش منابع خبری ارزش روابط تجاری ایران و هند در هشت ماه نخست سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) با ۸۰ درصد کاهش، از ۱۷ میلیارد دلار به ۳,۵ میلیارد دلار تنزل یافته است.

در این دوره صادرات نفت و گاز ایران به هند نیز حدود ۸۳ درصد کاهش یافته است.

آمار مشخصی از میزان صادرات نفت ایران در ماه‌های گذشته منتشر نشده، اما برپایه گزارش نهادهای ناظر بر حمل و نقل کشتی‌ها، ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۹ تنها ۲۱۳ هزار بشکه نفت در روز صادر کرده که معادل یک‌دهم میزان صادرات پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه است.

این وضعیت، ذخیره ارزی ایران در داخل و خارج از کشور را کاهش داده است. آنطور که به گفته پرهام رضایی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و هند، پولی برای معامله وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا