تازه‌های سیاسی

جواد ظریف: حتی پس از کشته‌شدن سلیمانی نیز امکان مذاکره هست

وزیر خارجه ایران، می‌گوید که حتی پس از کشته‌ شدن قاسم سلیمانی نیز مذاکره با آمریکا «نا متحمل» نیست؛ اما یک شرط دارد، اینکه تحریم‌ها برداشت شوند.

در مصاحبه‌ایکه هفته‌نامه اشپیگل آلمان با محمدجواد ظریف داشته، از او نقل کرده است که «اطاعت» اروپایی‌ها از آمریکا فاجعه است و اگر بخواهند تحریم‌ها را برگردانند، مسئول هر گونه عواقب آن خواهند بود.

دولت ایران پیش از این تهدید کرده بود که در صورت رفتن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، از ان‌پی‌تی خارج می‌شود.

ان‌پی‌تی پیمانی است که از ۴۹ سال پیش به امضای بسیاری از کشورها رسیده و در مرکز تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از اشاعه جنگ‌افزار هسته‌ای و درخواست نابودی زردخانه‌های موجود هسته‌ای قرار دارد.

آمریکا خواهان پیوستن اروپا به سیاست فشار حداکثری اقتصادی به جمهوری اسلامی با هدف وادار کردن تهران به پذیرش توافقی جدید به جای برجام است که دونالد ترامپ آن را «بدترین توافق» دنیا می‌داند و با همین توجیه از آن خارج شد.

آقای ظریف در بخش دیگری از گفتگویش با هفته نامه آلمانی اشپیگل با اشاره به سرنگون‌ شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران توسط سپاه گفته است: «فردی که در ایران به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد، اکنون در زندان است.»

اشاره ظریف به فردی که به اشتباه شلیک کرده، نشان می‌دهد مسئولان حکومت ایران کماکان اصرار دارند که «خطای انسانی» عامل بروز این فاجعه بوده است.

با این حال، کارشناسان مسائل نظامی معتقد‌اند که سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط پدافند سپاه یک خطای انسانی صرف نبوده؛ بلکه یک خطای سیستماتیک است که نشان میدهد، ماموری پرتاب موشک، آموزش کافی و درست ندیده بوده و تنها به فرمان آتش به اختیار عمل کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا