ایران

سیل در هرمزگان: ۹۵ درصد کشاورزان بیمه ندارند

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تأثیر قرار داد. بلوچستان بیشترین آسیب را از سیل دیده است، اما مناطقی از استان هرمزگان، به‌ویژه مناطق نزدیک به استان سیستان و بلوچستان؛ از جمله شهرستان جاسک نیز تحت تاثیر بارندگی‌های شدید دچار تخریب و خسارت شده‌اند.

محمد قاسمی، دبیر نظام صنفی کشاورزی هرمزگان، پنج‌شنبه ۳ بهمن به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: اگرچه هنوز برآورد دقیقی از خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی استان صورت نگرفته اما محصولات جالیزی، پیاز، سیب‌زمینی و همچنین باغ‌های موز و نخلستان‌ها تخریب شده و خسارت دیده‌اند.

قاسمی گفت: «بیش از ۹۵ درصد کشاورزان در هرمزگان بیمه ندارند و نمی‌توانند انتظار داشته باشند از این طریق خسارت‌های آن‌ها جبران شود.»

به‌گفته قاسمی، کشاورزان استان هرمزگان براساس تجربه گذشته خود به بیمه‌های کشاورزی بی‌اعتماد هستند.

پیش از این، محمد بازرگان، مشاور نظام صنفی کشاورزی کشور در مورد سیل سیستان و بلوچستان نیز گفته بود کشاورزان این استان به شدت خسارت دیده‌اند و باید ساز‌و‌کار‌هایی برای جبران خسارت در نظر گرفت.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان میزان خسارت سیل در شرق هرمزگان را ۱۵۰۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان اعلام کرد.

در همین حال، روز پنج‌شنبه ۳ بهمن هواشناسی هرمزگان از موج بارشی جدیدی در مناطق مرکزی، مناطق شرقی و مناطق دریایی به‌ویژه تنگه هرمز خبر داد.

به دلیل شرایط جوی و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها همچنین از مردم خواسته شده است که از رفت وآمد در حاشیه رودخانه‌ها و رفتن به مناطق مرتفع خودداری کنند.

دکمه بازگشت به بالا