اجتماعیمقاله

تحریم جمهوری اسلامی از خارج و داخل ؛ جشنواره فیلم فجر درسایه تحریم

#آرش_صالحی
kalemehtv@

✍️پس از تحریم های خارجی، اکنون تحریم های داخلی در حوزه های مختلف، بلای جان جمهوری اسلامی شده است.

 

✍️جشنوارهٔ فیلم فجر مهمترین جشنوارهٔ سینمایی جمهوری اسلامی است، که از سال ۱۳۶۱ تاکنون با هدف فرهنگ سازی تئوری آخوندی در سطح جامعه، معمولاً در میانه بهمن ماه هر سال با هزینه های گزافِ چند ده میلیارد تومانی در تهران برگزار می‌گردد و تاکنون ۳۷ دوره برگزار شده‌است.

 

✍️اما پس از کشتار مردم ایران در آبان ماه به دست عوامل علی خامنه ای و پس از آن، هدف قرار دادن پرواز شماره ۷۵۲ و کشته شدن ۱۷۶ تن با دو موشک شلیک شده از پدافند سپاه تروریستی پاسداران، هنرمندان عرصه‌های مختلف هنر نمایشی در ایران به صورت رسمی در صفحات شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که در جشنواره فجر شرکت نخواهند کرد و این جشنواره را تحریم نمودند.

 

✍️تا به امروز بیش از ۲۰۰ سینماگر نام آشنا در اعتراض به جنایت های سپاه و همچنین فقر و فساد گسترده در کشور با انتشار هشتگ “من به جشنواره فجر نمی روم” در فضای مجازی، این جشنواره حکومتی را تحریم نموده اند و از حضور در آن انصراف داده اند. ادامه انصراف هنرمندان از این جشنواره در حالی است که فشارهای امنیتیِ حکومت آخوندی به انصراف دهندگان بسیار شدت یافته است.

 

✍️پیشتر گزارش شده بود که سه گروه تئاتر در مشهد که اولین گروه‌های انصراف دهنده از جشنواره فجر بوده‌اند، بازداشت شده اند و با فشار دستگاه های امنیتی ناچار به اظهار بازگشت به این جشنواره گردیده اند.

 

✍️خانه تئاتر ایران نیز، پس از حوادث اخیر ایران روز یک‌شنبه ۲۹ دی، ضمن حمایت از تحریم جشنواره فجر بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر، همه‌ شکوه تئاتر ما نیست. روزها و شب‌های ما با وجود گونه‌گونگی اندیشه‌ها و نگاه‌ها زیباست.

 

✍️خانه تئاتر ایران، خاطرنشان کرده است: خانواده‌ با غیرت و شریف تئاتر در تمام این سال‌ها و ماه‌ها در کنار مردم مظلوم ایران سختی‌ها و کمبودها را تاب آورده و بعد از این هم تاب خواهد آورد. بی‌شک این تندبادِ سیاه از ما خواهد گذشت و ما با هم بار دیگر طعم شیرینِ لبخند را مزه خواهیم کرد!

 

✍️در همین راستا، دوم دی ماه جمعی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی با انتشار نامه‌ای خطاب به  “یوجینو باربا” و “رومئو کاستلوچی” از شرکت این دو هنرمند ایتالیایی در جشنواره تئاتر فجر انتقاد کردند.

 

✍️هنرمندان ایرانی در نامه خود به “یوجینو باربا” و “رومئو کاستلوچی” یادآوری کردند که در اعتراض‌های اخیر در ایران، فقط در مدت یک هفته صدها نفر با گلوله ماموران رژیم کشته شدند، هزاران نفر دستگیر شده‌اند. خانواده‌های زیادی هنوز از سرنوشت عزیزان خود بی‌خبرند و قتل‌عام مردم توسط رژیم جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

 

✍️در این نامه با اشاره به اخبار منتشر شده درباره حضور این دو هنرمند در جشنواره تئاتر فجر آمده بود: اگر این خبر درست است، آیا می‌دانید که برای رسیدن به صحنه این فستیوال قدم بر خون جوان‌های این کشور می‌گذارید؟ جوان‌های بی‌دفاعی که فقط برای حقوق اولیه خود به خیابان‌ها آمده بودند.

 

✍️متعاقب این انتقاد، دو هنرمند سرشناس ایتالیایی از حضور در جشنواره فجر انصراف‌دادند.

 

✍️در پی این انصراف، روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره حکومتی تئاتر فجر، روز شنبه ۲۸ دی اعلام کرد که برگزاری کارگاه‌ها و اجراهای “یوجینو باربا” و “رومئو کاستلوچی” به تشخیص کمپانی‌های این دو گروه لغو شده است.

 

✍️این اعتراض آرام و مدنی هنرمندان عرصه سینما، با برخورد خشن و غیر انسانی مسئولین  و دستگاه های امنیتیِ نظام آخوندی مواجه شد و نشان داد که با رژیم آخوندی نمی توان با اعتراضات مدنی مواجه شد. شواهد نشان می دهد، بسیاری از هنرمندانی که از شرکت در جشنواره فیلم فجر انصراف داده اند، توسط نهادهای امنیتی تهدید شده اند.

 

✍️نصرالله پژمان‌فر، نمایندە مشهد در مجلس فرمایشی جمهوری اسلامی و سخنگوی کمیسیون (به اصطلاح)فرهنگی مجلس جمهوری اسلامی، با تهدید هنرمندانی که از شرکت در جشنواره فجر انصراف داده‌اند از تهیه طرحی برای محرومیت(این هنرمندان) از تمامی فعالیت‌های هنری در جمهوری اسلامی خبر داد! به گفته پژمان‌فر قرار است این طرح هفته آینده به مجلس ارائه شود. نماینده مشهد اقدام این هنرمندان را فرصت خوبی خواند برای اینکه تکلیف هنرمندانی که از مردم!(در واقع حکومت آخوندی) فاصله می‌گیرند روشن شود!

 

✍️احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس رژیم آخوندی هم گفت: اقدام برخی هنرمندان در تحریم جشنواره فیلم فجر نوعی وطن‌فروشی است! این که، این افراد چه اندازه هنرمند هستند نیز خود جای بحث دارد! وی گفت: هنرمند واقعی حاج قاسم سلیمانی بود!

 

✍️یکی از کاربران فضای مجازی هم پاسخ “احمد سالک” را این گونه داد: شکی نیست که “قاسم سلیمانی” یک بازیگر واقعی بود! هیچ کس به اندازه او نتوانست مردم ایران را فیلم کند!

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا