تازه‌های سیاسی

معترضان لبنانی خشم خود از دولت تازه تاسیس دیاب را در خیابانها فریاد زدند

سرانجام حسن دیاب، نخست‌وزیر تازه لبنان کابینه خود را معرفی کرد؛ اما ساعاتی پس از اعلام تشکیل دولت، معترضان به خیابان‌ها آمدند. دولت جدید با حمایت حزب‌الله و همچنین پشتیبانی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان تشکیل شده است.

حسن دیاب مامور پایان دادن به بحران سیاسی در لبنان شده است. بحرانی که ظرف ماه‌های گذشته منجر به استعفای سعد حریری از مقام نخست‌وزیری شده بود.

آقای دیاب در نخستین اظهاراتش بعد از اعلام اسامی وزیران کابینه خاطرنشان کرد که دولت او حزبی نیست، بلکه یک دولت تکنوکرات است که برای تأمین خواسته‌های معترضان تشکیل شده. دیاب همچنین یادآوری کرد که کشور در مرحله حساسی از تاریخ قرار دارد.

حسن یاب، استاد دانشگاه و وزیر اسبق آموزش و پرورش لبنان بوده است. در دولتی که حسن دیاب روز سه‌شنبه اول بهمن (۲۱ ژانویه) به پارلمان این کشور معرفی کرد، چهره‌هایی کمتر شناخته شده حضور دارند. برای نخستین بار حتی یک زن، رهبری وزارت دفاع این کشور را برعهده خواهد داشت و همزمان به عنوان جانشین نخست‌وزیر لبنان عمل می‌کند.

دولت جدید لبنان که با حمایت و پشتیبانی حزب‌الله لبنان و همچنین میشل عون، رئیس جمهوری این کشور تشکیل شده ماموریت یافته است که به ناآرامی‌های سیاسی در لبنان خاتمه دهد. ناآرامی‌های گسترده‌ای که از زمان جنگ داخلی در لبنان از سی سال پیش تا کنون، بی سابقه بوده است.

ساعاتی پس از اعلام نام وزیران کابینه جدید، معترضان بار دیگر به خیابان‌های بیروت آمده و علیه دولت جدید نیز دست به اعتراض زدند.

یکی از معترضان در گفتگو با خبرگزاری آلمانترکیب کابینه جدید را تلاشی برای فریب مردم لبنان دانسته و گفته است که آن‌ها به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

 

دکمه بازگشت به بالا