تازه‌های سیاسی

هندوراس حزب‌الله لبنان را گروه تروریستی اعلام کرد

یک مقام ارشد امنیتی هندوراس اعلام کرده که دولت این کشور به طور رسمی حزب الله لبنان را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است.

لوئیس سوازو، معاون وزیر امنیت هندوراس دیشب اول بهمن ماه در این رابطه توضیح داد: ما حزب الله لبنان را یک گروه تروریستی اعلام کردیم و در فهرست نهادها و افراد مرتبط با تروریسم و تامین مالی تروریسم ثبت کردیم.

در همین حال رئیس‌جمهوری کلمبیا پس از نشستی با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کلمبیا لیست جدیدی از “تروریست‌ها” تدوین کرده است که شامل اعضای حزب‌الله و گروه تروریستی داعش می‌شود.

در واکنش به این اقدامِ دولت هندوراس، وزیر امور خارجه اسرائیل آنرا در راستای اقدام مشابه کشورهای بریتانیا و آرژانتین ارزیابی کرده است.

در همین زمینه، آلخاندرو جیاماتی، رئیس جمهوری جدید گوآتمالا هم از احتمال قرار دادن حزب الله در فهرست تروریستی این کشور خبر داده و گفته است که سفارت این کشور همچنان در اورشلیم باقی خواهد ماند.

رویترز می گوید هر دو اقدام رئیس جمهوری جدید گواتمالا باعث خواهد شد تا این کشور با سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ نزدیکی بیشتر داشته باشد.

وزارت خزانه‌داری بریتانیا روز جمعه ۲۷ دی اعلام کرد که بر اساس قوانین این کشور در مبارزه با تامین مالی تروریسم، از این به بعد کل گروه حزب‌الله لبنان را به عنوان یک موجودیت تروریستی تلقی خواهد کرد.

حزب الله از جمله نیروهای اصلی نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان محسوب می‌شود که به گفته دبیرکل آن، همه هزینه‌‌ها حزب الله را ولایت فقیه تامین می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا