سیاسیمقاله

بی پولی رژیم آخوندی و کاهش نفوذ منطقه ای آن

#آرش_صالحی

✍️ماه هاست شاهد قیام گسترده مردم عراق هستیم  که در آن بیش از ۵۰۰ تن کشته و هزاران نفر مجروح شدند. معترضان به دخالتهای رژیم ایران، بیکاری، فقدان خدمات عمومی و فساد مسئولین عراق اعتراض دارند. تا اینکه نهایتا عبدالمهدی ناچار شد، از نخست وزیری عراق استعفا کند.

 

✍️از آنجا که طبق قانون اساسی عراق، منصب نخست وزیری سهم شیعیان است، بعد از استعفای عبدالمهدی، گروه‌های سیاسی شیعه تلاش‌های زیادی برای انتخاب نخست وزیر جدید انجام دادند. حداقل سه گزینه از سوی ائتلاف‌های بزرگ شیعی برای تصدی نخست وزیری معرفی شدند، اما نهایتا هر سه رد شدند. اختلافات داخلی و همچنین اصرار معترضان بر رد کردن گزینه‌های پیشنهادی، موجب شد که سرنوشت دولت جدید همچنان مبهم بماند.

 

✍️کار در این خصوص در جایی گره کور خورد که این دفعه دیگر “قاسم سلیمانی” حضور ندارد تا شاید بتواند با نفوذش میان گروه‌های سیاسی عراق، وفاق به وجود بیاورد. قرار بود “سلیمانی” با تعدادی از گروه‌های سیاسی عراق درباره نحوه غلبه کردن بر اختلافات پیرامون تشکیل دولت جدید جلسه برگزار کند. اما در بحبوحه این تحرکات سیاسی، آمریکا او را هدف قرار داد و از میان برداشت.

 

✍️امری که مسئله تشکیل دولتی تحت نفوذ جمهوری اسلامی در آینده عراق را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. از سویی دیگر، مردم عراق در تظاهراتشان به “برهم صالح” تا جمعه آینده مهلت داده اند تا نخست وزیری منطبق با درخواست معترضان معرفی کند.

 

✍️حذف “قاسم سلیمانی” بر قدرت نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه بسیار اثرگذار است. چرا که او سالها با پرداخت پول نفت مردم ایران به صدها هزار شبه نظامی تروریست در منطقه برای خود جایگاهی ایجاد کرده بود، بنابراین در غیبت او سرنوشت نفوذ رژیم آخوندی در عراق، سوریه و لبنان در هاله ای از ابهام است.

 

✍️ سلیمانی به دستور “خامنه ای” به ایجاد سلطه تفکر فرقه ی تبهکار آخوندی در جامعه سوریه و عراق پرداخت و در زمینه نفوذ رژیم جمهوری اسلامی در عراق و سوریه، حلقه‌های پی‌درپی در بالاترین سطوح این کشورها به وجود آورد که شامل فرماندهان سیاسی، نظامی و امنیتی طرفدار رژیم آخوندی است.

 

✍️همچنین، او در سوریه و شمال غربی عراق، با مصادره ده ها هزار منزل مسکونی متعلق به سوری ها و عراقی هایی که برای حفظ جانشان، ناچار به ترک کشورشان شده بودند، کُلونی هایی مسکونی در سطح شهرها، روستاها و محله‌های شهرهای بزرگ ایجاد کرد که ساکنان جدید آنها شیعیان عراق(خانواده های اعضاء حشدالشعبی)، شیعیان هزاره افغان(خانواده های اعضاء فاطمیون) و شیعیان هزاره پاکستانی(خانواده های اعضاء زینبیون) و یا آن دسته از سوری هایی که در سال‌های اخیر آنها را با وعده پول و مقام، شیعه ساخته بودند، هستند.

 

✍️”سلیمانی” به دستور “خامنه ای” همه جوانب زندگی‌ این هسته های جامعه تازه تاسیس و البته ناخوانده شیعی در سوریه را سازماندهی و آنها را به پایگاه های محکم آخوندی در سوریه و عراق تبدیل نمود، او برای امنیت آنها، حلقه دورشان را با شبه نظامیان تابع سپاه تروریستی پاسداران نظیر “حزب الله سوریه” و “حزب الله عراق” پوشش داد.

 

✍️اما اکنون وضع متفاوت و کاملا به ضرر رژیم آخوندی و اهداف منطقه ای آن است، تا جایی که با توجه به مصوبه(مجوز) مجلس عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، اگر مسیر به سمت خروج نیروهای آمریکایی از عراق برود، کردستان عراق با شتاب بسیار به سمت اعلام استقلال از عراق پیش رفته و میزبان نیروهای امریکایی خواهد شد. در چنین فضایی، این دفعه کردستان خواهد توانست پشتیبانی سیاسی آمریکاییها و جامع بین المللی را در خصوص استقلال کامل به دست آورد و البته با توجه به تمامیت خواهی و تفرقه افکنی های فراکسیون شیعی مجلس عراق، مناطق سنی نشین نیز ممکن است به سمت سناریوی مشابهی پیش بروند.

 

✍️پس از برقراری تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی و متعاقبا خالی شدن کیسه رژیم آخوندی، دیگر تعامل با جمهوری اسلامی برای هیچ کشوری جذابیت ندارد و از باج دادن های جمهوری اسلامی به دیگر کشورها خبری نیست. در جبهه شمالی سوریه و عراق نیز، ترکیه به جمهوری اسلامی پشت کرده است.

 

✍️”حقی اویغور” معاون مرکز مطالعات ایران در ترکیه گفت: روسیه و چین، کشورهای هم‌پیمان جمهوری اسلامی، واکنش خاصی به موضوع کشتن “قاسم سلیمانی” نشان ندادند، مرگ “قاسم سلیمانی” برایشان اهمیتی نداشت و حتی اتحادیه اروپا، به خط مشی آمریکا نزدیک شد. وی افزود: از سوی دیگر نیز اقتصاد ایران در وضعیت وخیمی قرار دارد.

 

✍️همچنین، “کمال اینات” مدیر بخش پژوهش‌های حوزه انرژی ترکیه “ستا” اظهار داشت: پس از بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ حجم تجارت بین دو کشور ترکیه و ایران، ۴۰ درصد افت داشته است! “اینات” اضافه کرد: به عقیده من تهران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی توسط امریکا، گامهای جدیدی برای رسیدن به سلاح هسته ای بر خواهد داشت!

 

✍️طبق شواهد موجود، “پرزیدنت ترامپ” پس از حذف “قاسم سلیمانی” در نحوه تعامل خود با جمهوری اسلامی، قاطعیت و جسارت بیشتری نشان خواهد داد. اگرچه دولت ترامپ شدیدترین تحریم‌ها را علیه رژیم جمهوری اسلامی اعمال کرده و فهرست بلندی از شخصیت‌ها، نهادها و حتی شرکت‌ها را به لیست تروریسم افزوده است، اما در پی توییت‌های شدیدالحن اخیر “پرزیدنت ترامپ” به زبان فارسی، می شود گفت، من بعد اوضاع برای “علی خامنه ای” به مراتب بدتر خواهد شد.

 

✍️به گفته “صالح حمید” پژوهشگر و روزنامه‌نگار “العربیه نت” ترامپ برای اولین بار مستقیماً مردم ایران را بارها و بارها به زبان فارسی مخاطب قرار داد در حالی که پیشتر، رهبران نظام را به شکلی غیرمستقیم و سلمبلیک مخاطب می‌ساخت.

 

✍️این نخستین دلیلی است که نشان می‌دهد دولت ترامپ، مواضع قاطعانه‌ تری خواهد گرفت. دلیل دیگر، ماهیتی منطقی و عملی دارد، رژیم آخوندها در حال فرسایش است، فساد شدید درون حاکمیتی شاکله رژیم جمهوری اسلامی را از هم پاشیده است، پس چرا باید دست صلح به سویش دراز کرد؟

 

✍️ترامپ رقص مرگِ رژیم جمهوری اسلامی را پس از کشته شدن سلیمانی، می بیند و شاهد نمایش‌های خنده‌دار این نظام است که با موشک‌بارانِ از پیش اطلاع داده شده، به پایگاه‌های آمریکایی در عراق به اجرا گذاشت و نیز طی یک بی کفایتی، پدافند موشکی اش هواپیمای مسافربری غیرنظامی را با موشک، اشتباه گرفت و هدف قرار داد!

 

✍️تمام کاشته های “علی خامنه ای” در منطقه در حال بر باد رفتن است، کاشته هایی که با خون صدهاهزار کودک و زن و مرد بی گناهِ غیرنظامی کشورهای منطقه آبیاری کرد. اکنون خامنه ای دیگر یک لحظه آرامش ندارد، شاید تنها فکر پریشان این شبهای خامنه ای، چگونه دست یافتنِ هرچه سریع تر به بمب هسته ای باشد، تا شاید بتواند با دست یابی به آن و تهدید جهان، بقای خودش و البته نفوذش در منطقه را حفظ نماید.

دکمه بازگشت به بالا