ایران

پنهانکاری وزارت کار درباره مرگ کارگران معدن

در چهارماه اخیر خبر مرگ ۱۸ معدنچی در اثر حوادث کار به رسانه‌ها راه یافته است. تنها در دی‌ماه، شش معدنچی حین کار کشته شده‌اند، اما علیرضا مظفری، مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سمینار «ایمنی فعالیت‌های معدنی» در دانشگاه دامغان مدعی شد که حوادث ناشی از کار در معادن ایران در سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته و در سال جاری نیز ۱۰ کارگر معدن در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

به‌گفته‌ی فعالان صنفی و کارگری، وزارت کار که ناظر و ضابط اجرای قانون کار و ایمنی کارگران در محیط کار است، مرگ کارگران را لاپوشانی می‌کند.

در همین رابطه؛ غلامحسین عشقی، کارشناس ایمنی و بهداشت کار نیز سخنان مدیر کل وزارت کار را درباره حوادث ناشی از کار در معدن‌های ایران رد کرده است.

عشقی در عین حال اظهار داشت که اخبار حوادث کار در معادن دقیق نیست؛ زیرا برخی معدن‌داران که پس از خصوصی‌سازی، معادن را در اختیار گرفته‌اند آن قدر نفوذ و قدرت دارند که آمار را پنهان نگهدارند.

گفتنی‌ست: پنج هزار و ۴۰۰ معدن در ایران وجود دارد که حدود ۱۰۰ هزار نفر کارگر به‌صورت مستقیم در آن‌ها کار می‌کنند.

کار در معادن فرسوده ایران که اغلب فاقد استانداردهای ایمنی و بهداشتی هستند تا کنون مرگ و مصدومیت کارگران بسیاری را در پی داشته است.

افزون بر حوادث منجر به فوت یا مصدومیت، بیماری‌های شغلی نیز در میان کارگران معادن بیداد می‌کند. کارگران مرتباً با آلودگی‌های تنفسی مواجه می‌شوند.

ایران تا کنون به پیمان‌نامه ۱۷۶ سازمان جهانی کار درباره وضعیت ایمنی معادن نپیوسته است.

حوادث کار منجر به مرگ، به گزارش پزشکی قانونی در بهار امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۷ و نیم درصد افزایش داشته است. در این بازه زمانی ۴۲۱ کارگر جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار از دست داده‌اند.

به رغم لاپوشانی حوادث کار توسط دولت و کارفرمایان، پرونده‌ای در ارتباط با حوادث ناشی از کار در ایران در سازمان جهانی کار گشوده شده است.

دکمه بازگشت به بالا