تازه‌های سیاسی

عفو بین‌الملل از تعرض جنسی مامور امنیتی به زن بازداشتی در جریان اعتراض‌های اخیر خبر داد

سازمان عفو بین‌الملل،‌ ضمن اشاره به تعرض جنسی یک مامور امنیتی به یکی از زنان بازداشتی طی اعتراض‌های اخیر در  تهران، این عمل را «مصداق شکنجه» و قابل پیگرد بین‌المللی خواند.

رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل، در صحبت با ایران اینترنشنال گفته است که این گزارش، طی فراخوان عمومی سازمان عفو بین‌الملل از طریق رسانه‌های اجتماعی و درباره اعتراض‌های اخیر در ایران دریافت شده است.

وی با ارائه‌ی توضیحات بیشتری در این‌باره، از چشم‌پوشی ماموران رده‌بالای حکومت ایران در این زمینه‌ انتقاد، و اعلام کرد که بسیاری از زنان و قربانیان شکنجه و آزار جنسی به دلیل فضای امنیتی، امکان شکایت ندارند.

این پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل اظهار داشت: «بسیاری از این افراد در صورت اقدام برای شکایت با آزار و اذیت بیشتر مواجه می‌شوند و این مانع، روند دریافت اطلاعات از آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند.»

وی «مصونیت ساختاری» در رژیم ایران برای مقام‌ها، تکذیب رسمی این موارد و نیز جلوگیری از پیگرد آزار قربانیان را مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد: عفو بین‌الملل از قربانیان و خانواده آن‌ها می‌خواهد که موارد مشابه و شکنجه‌ها را طی دیدار یا مکاتبه با مقام‌های حکومتی مطرح کنند و از آن‌ها خواستار پاسخگویی شوند.

او اضافه کرد: «تا زمانی که با پدیده مصونیت در حکومت ایران مقابله نشود،‌ این موارد تکرار خواهند شد.»

این فعال حقوق بشر همچنین خواستار برخورد با آمران این شکنجه و نقض حقوق بشر در ایران شد.

دکمه بازگشت به بالا