تازه‌های سیاسی

سازمان هواپیمایی ایران: دو موشک مجاورتی به هواپیمای اوکراینی شلیک شده است

سازمان هواپیمایی ایران در گزارش دوم خود از سرنگونی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین اعلام کرد که «دو موشک مجاورتی» به این هواپیما شلیک شده است.

با اذعان ستاد کل نیروهای مسلح ایران به سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، گفته بود که یک موشک به این هواپیما شلیک شده، اما ویدئوی جدیدی که روز ۲۳ دی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد سپاه پاسداران دو موشک به این هواپیما شلیک کرده است.

بر اساس این ویدئو، هواپیمای اوکراینی به رغم هدف قرار گرفتن فورا سرنگون نمی‌شود، بلکه با چرخیدن در اطراف فرودگاه، آتش گرفته و چند دقیقه بعد منفجر و در اطراف روستای خلج‌آباد سرنگون می‌شود.

سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش خود اعلام کرده که «حافظه اصلی» دستگاه ضبط صدای کابین بر اثر ضربه «از دستگاه اصلی» جدا شده است.

پیش از این؛ اوکراین و کانادا خواستار ارسال جعبه سیاه این هواپیما به اوکراین و فرانسه شده‌اند اما مقامات نظام تهران در روزهای گذشته سخنان متناقضی در این باره بیان کرده‌اند.

در همین حال؛ وزیر خارجه کانادا درباره‌ی تناقض‌گویی‌های مقامات تهران گفته است: «ایران، نه در حرف؛ که با عملکردش قضاوت می‌شود».

سازمان هواپیمایی ایران در دومین گزارش فنی خود در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی تصریح کرده که برای خواندن جعبه سیاه هواپیما از آمریکا و فرانسه تجهیزات درخواست کرده است.

پیش از این؛ جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز جمعه ۲۷ دی گفته بود که ایران تخصص تکنیکی لازم برای بازخوانی این جعبه‌های سیاه را ندارد.

دکمه بازگشت به بالا