تازه‌های سیاسی

سخنگوی وزارت خارجه ایران: کانادا کاسه داغ‌تر از آش شده

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در جلسه ای که با خبرنگاران در تهران برگزار کرده گفته است، کانادا در موضوع هواپیمای سرنگون شده کاسه داغ تر از آش شده.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا در عمان در خصوص برقراری روابط سیاسی مذاکره‌ای شد، گفته است: خیر در آن دیدار اعلام شد آنهایی‌که از دست رفتند، ایرانی بودند. تابعیت مضاعف را نمی‌پذیریم و آنها را ایرانی می‌دانیم و اقداماتی هم انجام داده‌ایم.

هواپیمای مسافربری اوکراین که توسط موشک سپاه سرنگون شد حامل شماری از ایرانیان کانادایی بود. به همین دلیل نخست وزیر کانادا از لحظه ساقط شدن هواپیما پیگیر موضوع است و برای اولین بار موضوع اصابت موشک را مطرح کرد.

کانادا از هشت سال پیش روابط سیاسی خود را به طور کامل با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز از این موضوع انتقاد کرده و گفته “قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران را براساس توهمات و فشارهای آمریکا پذیرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند صدها هزار ایرانی مقیم کانادا از خدمات کنسولی برخوردار باشند. در حالی که این درخواست‌ها مدت‌ها از سوی دولت کانادا نادیده گرفته شده، می‌بینیم که در مواقعی مانند امروز نگران می‌شوند و کاسه داغ‌تر از آش”.

در پیوند با همین خبر، وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که وزیر راه و شهرسازی، امروز عازم اوکراین شده تا پیام حسن روحانی را درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، به همتای اوکراینی‌اش برساند.

گفتنی است کارشناسان معتقد اند که، جمهوری اسلامی به این خاطر تابعیت کانادایی کشته شدگان پرواز اوکراینی را نمی‌پذیرد چون از طرفی نگران است که در دادگاه های بین‌المللی به پرداخت غرامت های سنگین به خانواده‌های آنها محکوم شود و از طرفی دیگر، ممکن است که ابعاد تازه ای ازین حادثه شبه عمد که هنوز مشخص نیست افشا شود.

دکمه بازگشت به بالا