تازه‌های سیاسی

ظریف: اقدام سفیر انگلیس را با شدیدترین لحن جواب دادیم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، امروز در جلسه علنی مجلس درباره حضور سفیر بریتانیا در مراسم یادبود کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در تهران و بازداشت او پس از آن، گفت که “مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات تهران را با شدیدترین لحن جواب دادیم”.

وزیر خارجه جمهوری سالامی مدعی شد که ایران حق مردم در اعتراض مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسد؛ اما نباید کشورهای خارجی در این کار مداخله کنند.

به گفته ظریف درباره حضور سفیر بریتانیا در مراسم یادبود کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، برخورد قاطعی صورت گرفت تا ما بتوانیم از این روش مانع بشویم که اینها احساس کنند می‌توانند این کارها را انجام دهند.

آقای موسوی نیز “توییت‌های به شدت تند” آقایان ظریف و عراقچی را جزو فعالیت‌های وزارت خارجه در این خصوص عنوان کرده و اقدام سفیر بریتانیا را “خلاف شئون دیپلماتیک و مشکوک” خوانده است.

در شامگاه شنبه ۲۱ سفیر بریتانیا در تهران پس از حضور در تجمع یادبود کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران که به تجمعی اعتراضی تبدیل شد، توسط نیروی انتظامی بازداشت گردید.

وزیر خارجه بریتانیا همان شب در بیانیه‌ای بازداشت سه ساعته سفیر خود در تهران را اقدامی “بی دلیل و ناموجه” دانست و آن را “نقض فاحش” قوانین بین المللی خواند.

آقای مک‌ایر در فردای بازداشتش در توییتر خود نوشت که “تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم” و حضورش در مقابل دانشگاه امیرکبیر را طبیعی دانست چون تعدادی از قربانیان بریتانیایی بودند.

گفتنی است، محمد جواد ظریف که کاربران ایرانی شبکه های مجازی از او به عنوان توجیه‌گر رفتارهای ضد حقوق بشری نظام در عرصه بین الملل یاد می کنند، درحالی مدعی شده که جمهوری اسلامی حق مردم در اعتراض مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسد که تا کنون هر تجمع مسالمت آمیزی در ایران، از تجمع سکوت سال ۸۸ و تجمعات کارگری گرفته تا تجمع خانواده قربانیان حمله موشکی سپاه به هواپیمای اوکراینی، به شدت سرکوب شده است.

دکمه بازگشت به بالا