تازه‌های سیاسی

ادامه اعتراض‌ها در عراق ده‌ها مجروح به جا گذاشت

اعتراضات ضد حکومتی شهروندان عراق روز یکشنبه با بستن خیابان‌های اصلی در بغداد،‌ نجف و ناصریه ادامه یافت و در جریان درگیری نیروهای امنیتی با معترضان ده‌ها نفر مجروح شدند.

درحالیکه چندین ماه از اعتراضات عراق می گذرد، معترضان شامگاه دیروز ۲۹ دی‌ماه نیز تجمعات اعتراضی خود را با درخواست اصلاحات در نظام سیاسی ادامه دادند. رسانه‌ها از زد و خورد میان معترضان و نیروهای امنیتی در شهرهای نجف و ناصریه گزارش داده‌اند.

در نجف، تظاهرکنندگان تصاویری از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی مهندس، جانشین نیروهای حشد شعبی، که از سوی آمریکا کشته شدند را به آتش کشیده و پاره کردند.

تصاویر منتشرشده از شهر جنوبی ناصریه نیز آتش و دود غلیظی را بر فراز شهر نشان می‌دهد.

در بغداد، جوانان معترض با پرتاب کوکتل مولوتوف سعی کردند بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی را مسدود کنند. در جریان این اقدام معترضان و درگیری با نیروهای امنیتی، ‌پلیس به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرد و با آن‌ها درگیر شد.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور عراق اعلام کرده است، وقت آن رسیده که حرف های اصلاح طلبانه در عمل اجرا شوند و سرکوب خشونت آمیز تظاهرات کنندگان مسالمت جو مطلقا قابل قبول نیست.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز با صدور پیامی حمایت خود را از تشدید اقدامات «انقلابیون» اعلام کرده است.

صدر با بیان اینکه به تصمیم «انقلابیون» برای تشدید اقدامات، احترام قائل است، اعلام کرده نباید الحشد الشعبی را وارد میدان درگیری‌ با معترضان کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در درگیری‌های شامگاه یکشنبه دست‌کم ۱۰ نفر زخمی شده‌اند.  به گزارش العربیه، چندین نفر از معترضان مجروح در بیمارستان بغداد از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

همچنین جاده‌ها در الدوانیه و سومریه نیز از سوی معترضان مسدود شدند.

از جمله مطالبات معترضان عراقی، وضع قانون جدید انتخاباتی و تعیین نخست‌وزیر جدید برای جایگزینی عادل عبدالمهدی است که با وجود استعفا از دو ماه پیش، همچنان در مقام خود حاضر است.

 

دکمه بازگشت به بالا