سیاسیمقاله

نخست وزیر جدید روسیه و تقویت سیاست نگاه به داخل پوتین

#آرش_صالحی

✍️   “پوتین” رئیس جمهور روسیه، اکنون بیش از ۲۰ سال است که موفق شده است در صدر قدرت بماند. اما چهارمین دوره ریاست ‌جمهوری پوتین در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد و طبق قانون اساسی روسیه، ادامه کار در این سمت برای او ممکن نیست. با این وجود شکی نیست که پوتین که روزگاری مامور سابق “کا گ ب” بوده است، به راحتی‌ از قدرت کنار نخواهد رفت. او آرزوهای بزرگ و بلندمدتی برای روسیه دارد. از مدت‌ها قبل همه منتظر بودند تا ببینند رئیس‌ جمهوری ۶۷ ساله روسیه، برای بقای خود در قدرت چه نقشه جدیدی طرح کرده است.

 

✍️” ولادیمیر پوتین،” رئیس‌ جمهوری روسیه، در اولین گام از طرح جدیدش، پس از اخراج غیرمنتظره تمام کابینه خود، “میخائیل میشوستین” را به سمت نخست‌وزیر جدید روسیه منصوب کرد. پارلمان روسیه هم که اکثریت آن با حزب “روسیه متحد” پوتین است، با ۳۸۳ رای مثبت، ۴۱ رای ممتنع و بدون رای منفی، این انتصاب را تایید کرد. همچنین پوتین گفته است که اصلاحاتی برای قانون اساسی روسیه در نظر گرفته است، که البته مخالفان او این اصلاحات را هم در راستای تمامیت خواهی پوتین دانسته اند، “الکسی ناوالنی”، اصلی‌ترین چهره اپوزیسیون روسیه، فوراً در توییتر به پیشنهادهای پوتین به پارلمان روسیه واکنش نشان داد و گفت، معلوم است که او می‌خواهد تا زمان مرگ سر کار بماند!

 

✍️تا پیش ازین”میخائیل میشوستین” را بیشتر مردم روسیه نمی شناختند، اما افرادی که تخصصی در نظام مالیاتی روسیه داشتند، او را می شناختند. نخست‌وزیر جدید روسیه، تا روز پنجشنبه بیش از نه سال بود که مدیریت اداره مالیات فدرال روسیه را بر عهده داشت. او اکنون معاون خود “دانیل یگوروف” را به عنوان رئیس خدمات مالیاتی فدرال روسیه منصوب کرده است. منبعی آگاه نیز به “اینترفاکس” گفته است که ترکیب جدید دولت روسیه حداکثر تا سه‌شنبه ۲۱ژانویه اعلام خواهد شد.

 

“✍️میخائیل میشوستین” نخست وزیر جدید روسیه، که متولد مسکو است، فعالیت های دولتی خود را در سال ۱۹۹۸ با سازمان خدمات مالیاتی فدرال روسیه آغاز کرد، او سپس در سال ۲۰۰۴ به عنوان رئیس آژانس ثبت املاک و مستغلات فدرال(روس دیوژیماستی) منصوب شد و سپس در سال ۲۰۰۶ ، مسئولیت سرپرستی “آژانس فدرال در مناطق ویژه اقتصادی” را بر عهده گرفت. در سال ۲۰۰۸، ناگهان “میشوستین” از خدمت دولتی استعفا داد و دو سال به عنوان رئیس مدیریت دارایی “یو اف جی” در مدیریت دارایی و سهام خصوصی گذراند، “یو اف جی” در آن زمان با “دویچه بانک آلمان” همکاری تناگاتنگ داشت.

 

✍️وی در سال ۲۰۱۰ باری دیگر با عنوان رئیس خدمات مالیاتی فدرال به خدمات دولتی بازگشت، سازمانی که اخذ مالیات از فعالین اقتصادی روسیه را در دستور کار دارد، او در آنجا یک انقلاب دیجیتال ایجاد کرد، به این ترتیب که پس از آن، پرداخت مالیات در روسیه آسانتر شده است و فرار از این تعهد نیز دشوارتر. در دوران ریاست او بر سیستم مالیاتی روسیه، مجموع میزان اخذ مالیات به چندین برابر قبل افزایش یافت. او کماکان تا پیش از مقام نخست وزیری به عنوان “رئیس سازمان خدمات مالیات فدراسیون روسیه” مشغول به کار بود. “میشتوستین” دو هدف ایجاد “درگاه خدمات دیجیتال مالیاتی” و به گفته خودش “مبارزه با فساد” را در این سازمان در برنامه کار خود قرار داده بود، این درحالی است که برخی تحلیل گران عرصه روسیه، فعالیت های اقتصادی گذشته او را زیر سوال برده اند.

 

✍️باوجود اینکه “گنادی گودکوف” نماینده سابق مجلس روسیه،‌ نخست‌وزیر جدید را “کارمند گمنام و چهره جدیدی که جاه‌طلبی سیاسی ندارد” خواند. اما حتی اگر بخواهیم این اظهار نظر را بپذیریم، نمیتوانیم از جاه طلبی مالی “میشوستین” چشم پوشی نماییم! “میشوستین” با اینکه به شغل دولتی مشغول بوده است، زندگی اشرافی دارد و نکته های تاریکی هم راجع به پرونده مالی این مدیر دولتی گمنام و همسرش وجود دارد.

 

“✍️صندوق مبارزه با فساد” از میشوستین خواست تا توضیح دهد، همسرش چگونه از سال ۲۰۱۰ تاکنون حدود ۷۸۹میلیون روبل درآمد داشته است، درحالی که مشغول بزرگ کردن سه فرزندش بوده است! وب‌سایت تحقیقی “پروئکت” قبلا اشاره کرده بود که او زمانی که معاون وزیر بوده است، خانه‌ای به ارزش صدها میلیون روبل خریداری کرده است. “گلب پاولوفسکی” تحلیل‌گر روس و مشاور سابق پوتین، میشوستین را “یک مدیر دولتی با خویی اشرافی، به معنای واقعی کلمه” توصیف کرد. همینطور، نشریه “فوربس” روسیه در سال ۲۰۱۵ میشوستین را یکی از مقام های روسی با حقوق دریافتی بسیار بالا عنوان کرد و نوشت که او در این سال حدود ۳میلیون دلار حقوق گرفت.

 

✍️باوجود خوی اشرافی گری “میشوستین”، کارشناسان عرصه روسیه بر این عقیده اند که با توجه به موفقیت “میشوستین” در افزایش درآمدهای مالیاتی دولت روسیه، “پوتین” با این انتخاب به دنبال کاهش وابستگی روسیه به منابع نفت و گاز این کشور و تکیه بیشتر بر درآمد مالیاتی است.

دکمه بازگشت به بالا