سیاسیمقاله

مصوبه پارلمان عراق، که متنش در تهران نوشته شد!

#آرش_صالحی

✍️ روز یکشنبه ۱۵ دی(پنجم ژانویه) عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق که از نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی است، در نخستین نشست پارلمان عراق، پس از حمله آمریکا به دومین فرد پر قدرت جمهوری اسلامی(قاسم سلیمانی) و همین طور رهبر اصلی شبه نظامیان حشد الشعبی(ابومهدی المهندس)، که به مرگ آنان منجر شد، خواستار خروج نیروهای ائتلاف ضد داعش از عراق شد.

 

✍️ همزمان، نمایندگان شیعی پارلمان عراق با اقدامی از پیش هماهنگ شده و در تقابل آشکار در مقابل تمامی نمایندگان کرد و اهل سنت پالمان عراق، مجوزی را به تصویب رساندند که طبق این مجوز، دولت عراق می تواند به ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، پایان دهد.

 

✍️ بلافاصله، بنگاه های دروغ پراکنی رژیم آخوندی، مصوبه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را آغاز دومینوی تغییرات بزرگ در منطقه خواندند! اما باید گفت که چنین نیست، زیرا حضور نظامیان آمریکا در قالب ائتلاف بین المللی ضد داعش و بر اساس تقاضای دولت وقت عراق بوده است و از طرفی، آبستراکسیون(عدم حضور) نماینده‌های سنی و کرد مجلس عراق در این رای گیری و فضای دو قطبی مذهبی در عراق که شیعیان وابسته به رژیم ایران را در موضعی تقابلی علیه اهل سنت غرب و کرد قرار داده، اعتبار این مصوبه را با تردید مواجه ساخته است. از طرفی این مصوبه، یک قرار است و التزام اجرا ندارد و تفاوتش با قانونی که مصوبه می‌شود این است که لازم الاجرا نیست یعنی فقط یک اختیار و هشدار است و دست دولت عراق را برای اجرا و یا عدم اجرای آن باز می گذارد.

 

✍️ از طرفی، بین آمریکا و عراق توافق امنیتی منعقد شده است و دولت عراق در صورت اقدام در این خصوص، ناچار به پرداخت غرامتی سنگین به دلیل نقض این توافقنامه می شود. بنابراین مشروعیت و اجرای قطعنامه توسط عادل عبدالمهدی که از پست خود استعفا داده و فقط سرپرستی نخست وزیری عراق را موقتا بر عهده دارد، مورد تردید است.

 

✍️ نوشتار متن این مصوبه نیز خود یک فرافکنی آشکار است که سرانگشت جمهوری اسلامی را در این اقدام نمایان می سازد، متن این مصوبه نیروهای نظامی همه کشورها را مدنظر قرار داده است و عنوان کرده که دولت عراق می تواند مجوز حضور نیروی نظامی تمامی کشورهای خارجی در این کشور را فسخ نماید. این نوع نوشتار، در چهارچوب همان دیالوگ فریبکارانه همیشگی جمهوری اسلامی است و نشان میدهد، حتی متن حیله گرانه این مصوبه هم در تهران نوشته شده است! چرا که جمهوری اسلامی نیروی نظامی مشخص شده ای مانند آمریکا و ترکیه در عراق ندارد و این مصوبه با وجود کلی گویی، تنها نیروهای نظامی ائتلاف ضد داعش را هدف قرار داده است. جمهوری اسلامی با سوءاستفاده از جمعیت شیعی عراق، در تمام ارکان دولت، مجلس و نیروهای نظامی عراق نفوذ کرده است و به این طریق تمام مشکلات امروز عراق را رقم زده است.

 

✍️ اما در سوی مقابل، مشکل احزاب شیعی وابسته به رژیم ایران  فقط کردها و اهل سنت عراق نیست، بدنه مردمی شیعیان عراقی نیز معترض است و با توجه به تغییر قانون انتخابات در عراق، درصورت برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه، احتمال این که گروه‌های سیاسی شیعه کنونی در عراق اکثریت مجلس را از دست بدهند بالاست، چراکه به طور کلی فضای افکار عمومی عراق علیه آنها است. موضع‌گیری اخیر “علی سیستانی” در تجلیل از “قاسم سلیمانی” نیز معترضان را به سمت دوری از او و کلاً نیروهای شیعه سیاسی عراق سوق داده است. شیعیان سکولار عراق نیز مترصد فرصت هستند تا در ائتلاف با غیر شیعیان بتوانند برای اولین بار در عراق پساصدام زمام دولت را در دست بگیرند.

 

“✍️ مشرق عباس” روزنامه نگار عراقی و سردبیر “ناس نیوز عراق” در مصاحبه با شبکه “دجله” تأکید کرد که، مصوبه مجلس عراق درباره خروج نیروهای امریکایی، از طریق اجبار و تهدید نمایندگان شیعه و در رأس آنها شخص رئیس مجلس تصویب شده است. او اضافه کرد: همین گروه های سیاسی، عراق و اموال آن را غارت کردند و در بن بست پیش آمده عراق مسئول اند. وی افزود: در تظاهرات مردمی علیه فساد، این گروه ها متهم اصلی فساد موجود در عراق دانسته می شوند.

 

✍️ از سویی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه یکشنبه ۱۵ دی(۵ ژانویه) هنگام بازگشت از فلوریدا به واشنگتن، این اقدام نمایندگان شیعی پارلمان عراق را بی‌پاسخ نگذاشت و در جمع خبرنگاران تاکید کرد: اگر عراقی ها بخواهند به روشی غیر دوستانه این موضوع را پیش ببرند طوری تحریمشان خواهد کرد که تحریم های ایران دربرابر آن هیچ نباشد! رئیس جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد، طبق قرارداد فی مابین، ایالات متحده تا زمانی که عراق هزینه‌پایگاه های هوایی ایالات متحده در خاک این کشور را نپردازد، عراق را ترک نخواهد کرد.

 

✍️  پس از این موضع گیریِ قوی ” ترامپ” دولت عراق برای رفع تنش پیش آمده با آمریکا، به تکاپو افتاد. به گزارش شبکه امریکایی “سی بی اس” امریکا، دفترهای رؤسای جمهور امریکا و عراق در حال هماهنگی های لازم برای انجام دیدار “پرزیدنت ترامپ” با “برهم صالح”، رئیس جمهور عراق در حاشیه نشست داووس است.

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا