تازه‌های سیاسی

سیل سیستان و بلوچستان؛ روحانی عازم مناطق سیل زده شد، خامنه‌ای اشاره ای به شهروندان سیل زده نکرد

بیش از یک هفته از سیل سیستان و بلوچستان می گذرد با این وجود شهروندانی که سیل تمام خانه و کاشانه‌شان را از میان برده همچنان با مشکلات متعدد از جمله آب آشامیدنی، دامداری، کشاورزی، وضعیت اسکان، تخریب مدارس، بیماری‌های عفونی، هوای سرد و کلی مشکلات دیگر مواجه هستند.

دیروز جمعه ۲۷ دی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که این روزها با بحران‌های متعددی از جمله مرگ سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراینی و شعارهای مردمی بر علیه خودش دست و پنجه نرم می کند، بعد از یک وقفه هشت ساله، دوباره امامت جمعه نماز تهران را برعهده گرفت تا صحبت هایی را ایراد کند.

او اما در خطبه های دیروزش، هیچ اشاره ای به مردمان سیل زده سیستان و بلوچستان نکرد. بسیاری سکوت دیروز او را با اشک هایی که در سال ۸۹ برای سیل‌زدگان پاکستانی ریخت مقایسه کرده اند.

فعالان مدنی سکوت خامنه ای در برابر سیل زدگان سیستان و بلوچستان را به بی مهری او نسبت به مردمان بلوچ نسبت داده و گفته اند، آقای خامنه ای که ادعای رهبری ایران را دارد، چطور ممکن است که پرپر زدن کودکان بلوچ و ویران شدن خانه هزاران شهروند را نبیند و چشمش را بر روی آن ببندد.

حال و با گذشت چندین روز از این حادثه رئیس جمهور نیز به قول کاربران شبکه های اجتماعی، برای دادن وعده به این شهروندان و گرفتن سلفی عازم آن استان شده است.

چندی روز پیش یکی از مقامات سازمان مدیریت بحران کشور در یک برنامه زنده تلوزیونی که از شبکه یک صدا و سیمای پخش شد گفت که سیل استان سیستان و بلوچستان در سطح مشکلات ملی قرار ندارد.

با این حال نماینده مردم خاش، نصرت آباد، میرجاوه و کورین در مجلس شورای اسلامی گفته است: به حوزه‌های زیرساختی راه و برق و آب و منازل، کشاورزی و دام‌های مردم سیل زده خسارت‌های زیادی وارد شده که جبران این خسارت‌ها به حمایت‌های ملی نیاز است.

گزارش های مردمی از سیل سیستان و بلوچستان حکایت از ناکارآمدی امدادهای حکومتی دارند و به گفته شه بخش گرگیج، نماینده شوراهای اسلامی استان سیستان و بلوچستان، ۹۹ درصد کمک ها تا کنون مردمی بوده اند.

انتشار خبر آمادگی ثبت احوال سیستان و بلوچستان برای صدور شناسنامه جدید برای ساکنان مناطق سیل زده هم در میان فعالان مدنی بلوچ واکنش های متفاوتی را به دنبال داشته است. آنها میگویند درحالیکه بسیاری از شهروندان سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف از داشتن شناسنامه محروم هستند. اکنون که نزدیک به انتخابات مجلس هستیم، سازمان ثبت احوال اعلام کرده صدور شناسنامه جدید برای سیل‌زدگان در اسرع وقت و بصورت رایگان و بدون پرداخت هزینه انجام می‌‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا