تازه‌های سیاسی

پیام ایران از طریق پاکستان به آمریکا ارسال شد: به دنبال کاهش تنش هستیم

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته که جمهوری اسلامی ایران به دنبال کاهش تنش با آمریکاست.

قریشی که به واشینگتن سفر کرده، در دیدار با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است: «مقام‌های ایران جنگ نمی‌خواهند، خونریزی نمی‌خواهند.»

از زمان افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، در کنار ژاپن، عمان و قطر از پاکستان نیز به عنوان یکی از میانجی‌های بین‌المللی برای کاهش تنش میان تهران و واشینگتن نام برده می‌شود.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در کمتر از یک سال گذشته دوبار به ایران سفر کرده و با علی خامنه‌ای و حسن روحانی درباره صلح و امنیت در خلیج فارس گفت‌وگو کرده است.

او پس از دیدار با روحانی در حاشیه آخرین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: «رییس جمهوری آمریکا چنین نظری داشت که من قادر به میانجی‌گری در تنش تهران‌-واشنگتن و گفت‌وگو درباره توافق اتمی هستم.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها اعلام کرده که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با جمهوری اسلامی وارد مذاکره شود.

به تازگی کشورهای اروپایی نیز در واکنش به خروج ایران از برجام، اعلام کرده اند که مکانیزم ماشه فعال شده است. آنها این مکانیزم را نه برای فشار بر جمهوری اسلامی که برای بازگرداندن ایران به برجامی که به گفته بسیاری از کارشناسان تنها لاشه‌ای از آن باقی مانده است اعمال کرده اند.

با این حال شاهزاده رضا پهلوی با اعلام اینکه حکومت جمهوری اسلامی در معرض فروپاشی کامل قرار دارد، خواستار پایان یافتن مذاکره با تهران و حمایت جهانی از مردم ایران شده است. آقای پهلوی گفته است که جمهوری اسلامی رفتارش را تغییر نخواهد داد.

دکمه بازگشت به بالا