سیاسیمقاله

خطای سهوی یا شلیک عمدی ؟

آرش صالحی

? جمهوری اسلامی، خبر حمله موشکی پدافند هوایی سپاه پاسداران به “هواپیمای مسافربری پرواز ۷۵۲ تهران‌ – کی یف” را چند روز کتمان کرد. پس از آن، سرکرده هوافضای سپاه پاسداران، به اصابت موشک به این هواپیما اقرار کرد، اما علت آن را “خطای سهوی” اعلام نمود. پس از آن هم هم گفت تنها یک موشک به هواپیمای مسافربری “تهران – کی یف” شلیک شده است. “حاجی زاده” ۲۱ دی ماه و پس از اعتراف ستاد کل نیروهای مسلح به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری اوکراینی گفته بود که پدافند سپاه پاسداران فقط یک موشک به سوی این هواپیما شلیک کرده است، اظهاراتی که روز سه‌شنبه ۲۴ دی و با انتشار ویدیوی جدید، خلاف واقعیت بودن آن آشکار شده است.

 

? انتشار یک ویدیوی جدید از حمله موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی بار دیگر تردیدهایی درباره صحت اطلاعات منتشر شده از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. واقعی بودن این ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده طی پژوهشی از سوی روزنامه “نیویورک تایمز” تایید شده است.

 

? در این ویدیو ابتدا یک موشک پدافند به سوی هواپیمای “پرواز ۷۵۲ تهران‌ – کی یف” شلیک می‌شود. هفده ثانیه بعد از شلیک این موشک، انفجاری رخ می‌دهد. حدود۳۰ ثانیه پس از شلیک موشک اول و ۱۳ ثانیه پس از اصابت آن به بال هواپیما، و در حالی که خلبان سعی داشته هواپیما را به فرودگاه بازگرداند، موشک دوم شلیک می‌شود که این موشک نیز بعد از ۱۲ ثانیه به هواپیمای مسافربری رسیده و انفجار دوم رخ می‌دهد.

 

” ? علی عبداللهی” معاون هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، این احتمال را مطرح کرده که ممکن است سرنگونی هواپیمای اوکراینی نتیجه اخلال آمریکا در شبکه راداری ایران بوده باشد، که این اخلال باعث شد افراد مسئول پرتاب موشک این هواپیما را با یک موشک کروز اشتباه بگیرند!

 

? پیشتر خبرگزاری تسنیم(یکی از رسانه های سپاه) طی گزارشی از احتمال دست داشتن آمریکا در این واقعه منتشر کرد و در آن احتمال سرنگونی عمدی هواپیما توسط آمریکا را نیز منتفی ندانست! این خبرگزاری در همین گزارش، دست داشتن اسرائیل در سرنگونی این هواپیما را هم به عنوان یک گزینه دیگر مطرح نمود!

 

? اصابت دو موشک به هواپیمای اوکراینی، درحالی است که با وجود سه روز انکار و پنهان‌کاری در خصوص شلیک موشک به این هواپیما نشان می‌دهد، سپاه تروریستی پاسداران، همچنان از گفتن بخشی از واقعیت هدف قرار دادن این هواپیمای مسافربری امتناع می‌کند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا