تازه‌های سیاسی

گزارش سال ۲۰۱۹ دیده‌بان حقوق بشر: سرکوب خونین اعتراضات در ایران

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود در باره وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۱۹، از سرکوب خونین اعتراضات در ایران انتقاد و ابراز نگرانی کرد.

بر اساس این گزارش، مقام‌های نظام تهران در سال ۲۰۱۹ با دستگیری‌های گسترده و خودسرانه و استفاده از «نیروی کشنده»، سرکوب اعتراضات را در سراسر کشور تشدید کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر این اعتراضات را ناشی از شرایط رو به افول اقتصادی، باور رایج به وجود فساد و نبود آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران دانسته است.

این گزارش سالانه درباره وضعیت عمومی حقوق بشر در ۱۰۰ کشور جهان است که در ۶۵۲ صفحه تنظیم شده است.

بر اساس این گزارش، قوه قضاییه ایران در طول سال ۲۰۱۹ به شدت هزینه مخالفت مسالمت‌آمیز را بالا برده و ده‌ها مدافع حقوق بشر را به احکام زندان طولانی محکوم کرده است.

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفته است: «رهبران ایران نارضایتی گسترده از حکمرانی فاسد و ظالمانه را با سرکوب و ساکت کردن همه مخالفت‌های داخلی پاسخ داده‌اند؛ [از ترس اینکه] مبادا قدرتشان را تهدید کند».

او اضافه کرد «استفاده از نیروی کشنده علیه معترضان نشان‌دهنده بی‌توجهی کامل مقامات به تأثیر وضعیت رو به اقول اقتصاد بر شهروندان ایرانی‌ست».

در این گزارش همچنین به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه اشاره شده و آمده است: «دستگاه سیاسی سرکوبگر ایران در حال بهره‌برداری از این اتفاق برای سرکوب مخالفان، مخصوصاً در حوزه موضوعات منطقه‌ای و سیاست خارجی‌ست.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است که مقامات ایران حاضر به انتشار رسمی تعداد کشته‌شده‌ها یا دستگیرشدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ نشده‌اند.

پیش از این؛ کنشگران سیاسی و فعالان حقوق بشر هشدار داده بودند که ابزار سرکوب، مانع از اعتراضات مردمی نخواهد شد؛ هشداری که کمتر از دو ماه پس از اعتراضات آبان‌ماه، در دی‌ماه جاری، با خیزش دوباره و شعارهای ضدحکومتی مردم، دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف ایران را درنوردید.

دکمه بازگشت به بالا